التخطي إلى المحتوى

رواية صغيرتي البارت الرابع 4 بقلم اماني المغربي

ساميه… مامااااااا 

جري زين بسرعه لقي امه أغمي عليها  شالها بسرعه وراحوا المستشفي 

زين … طمني ي دكتور   والدتي ماله

د….  والدتك عندها القلب ي دكتور زين ومحتاجه راحه تامه وياريت تبعدها عن إي ضغط الفترة دي عشان مش نضطر نعمل لها عمليه 

زين بصدمه.. القلب بس انا امي عمرها ما اشتكت قبل كدا من أعراض القلب 

د… تلاقيها اتعرضت لصدمه كبيرة واثرت علي القلب خاصه ان والدته حضرتك كبيرة في السن وإي صدمه تعرض حياتها للخطر 

هي هتفضل في المستشفي شويه هنتابع حالتها ولو استدعت هنعمل لها عمليه جراحيه  عن إذنك 

ساميه ببكاء..  انا مش عارفه لي المصايب نزلت ترف ترف علي دماغنا  ارحمنا يارب برحمتك 

نبض بغضب وبكاء..  دا كله حصل بسببك لو تيته لو حصل لها حاجه انا مش هسمحك ي  زين انت فاهم 

لم يعيرها إي اهتمام ودخل إلي والدته   أماني المغربي 

زين .  ماما 

ابعدت نظرها للجه الاخري 

اقترب منها  وقام بمسك كفها  لتسحبه منه 

زين بحزن .. طب انتي زعلانه مني لي دلوقتي انا معملتش حاجه غير اني احتفظت بالسر عشان عيلتنا تفضل متماسكه ومش تشتت 

قولي ليا انا غلطت في إي 

الام بجمود.    غلطت لما اتجوزت نبض ي زين 

زين بحدة ..  نبض حقي من الدنيا ي ماما وانا استحاله اتنازل عن حقي

الام… لا مش من حقك ي زين  ولا عمرها هتكون من حقك في انهي قانون ولا شرع يقول انها حقك اصلا جوازك منها باطل وحرام 

زين….. انا عارف انه باطل وحرام  لانها اتجوزت من غير علمها بس انا هقدر اقنعها واخليها ترضي بالجوازة وترضي بيا كزوج     انا استحاله  اتخلي عنها امي  استحاله 

الام .. حتي لو انا قولت ليك اني مش موافقه علي الجوازة دي واستحاله أخلي الجوازة دي تتم 

زين.   انا اسف ي ماما  انا مش هسمح لحد يقف في طريقي حتي لو كانت انتي  

الام بحدة ..  يعني إي هتعصيني ي زين   

سكت زين وابعد نظرة للجه الاخري 

الام بتعب …سكت لي ما تنطقي  بس  لازم تعرف ي زين انت لو ما طلقتش نبض وسبتها في حالها  انت ولا ابني ولا اعرفك    اه   

مسكت قلبها 

ليقترب منها زين بلهفه… ماما انتي كويسه     

سحبت يدها  من يده..  اطلع برا ي زين  مش عاوز اشوف وشك 

زين.. ماما ارجوكي 

الام بتعب.. بقولك اطلع برا ي زين 

مسكه إيدها وباسها    ارجوكي ي ماما  ما تعمليش فيا كدا  ارجوكي   ي ماما   دموعه بداءت تنزل   

والله العظيم ما اقدر اعيش من غيرها  هي النفس إلي بتنفسه ارجوكي   انا بعتبرها حته مني  انتي اكنك بتطلبي مني  اني اخرج روحي من جسمي 

الام .  زين انت بتعيط 

بص الارض وسكت 

الام..  بص ليا ي زين 

عندما  لم يفعل ما طلبت  اعادت إلي مسامعه طلبها 

 أماني المغربي 

فرفع نظره لها…..  انت عارف انك ابني الوحيد وانا بحبك قد إي  بس الجوازة دي باطل و حرام  غير انك كدا بتظلم نبض معاك  لما تكبر وتعرف أن إلي بتحسه تجاه نبض  ما هو إلي شعور بالابوة المبكرة مش الحب إلي في دماغك 

زين .  انتي لي مصرة  انك مش تفهميني امدما والله العظيم بحبها كتير   انا كبير بما فيه الكفايه عشان اعرف احدد مشاعري تجاها  

مسك ايدها…. انتي لي مش راضيه تفهمي أن  نبض دي نصيبي  وهي مكتوبه بأسمي من قبل ما نخلق اصلا  انتي مش ملاحظه حاجه  ي ماما  أن ربنا جمع بابا بأم ساميه عشان يخليها تيجي تعيش معانا  ويشاء القدر انها ترفض الرضاعه منك وتعيش علي اللبن الصناعي عشان ما يربطنيش بيها إي رابط  

ربنا زرع حب بنتها في قلبي  وخلاني اكتشف الحقيقه قبل إي حد  عشان تبقا من نصيبي   

دا حتي يوم ما طلبت من ابويا اني اتجوز نبض كان كل حاجه متيسرة 

فلاش بالك 

الاب …تعال ي زين 

زين .. في حاجه ي بابا 

الاب …  انا عاوزك تتجوز نبض 

زين … نبض  نبض مين  

الاب . نبض بنت ساميه 

زين ..انت بتقول إي بابا  نبض دا انا بعتبرها بنتي  وبعدين انت نسبت اني قدام الناس خالها 

الاب ….  انا عارف انت بقول اي ي زين و بعدين اكيد السر في يوم هيبان والكل هيعرف الحقيقه  وعاوز لما الكل يعرف الحقيقه تكون جوز نبض لانها ملهاش غيرنا لازم يكون في حد بيحميها ومافيش حد هيخاف عليها قدك 

زين… ما انا علطول هفضل معاها ومش هسيبها و بعدين هحميها من مين 

الاب … انا خايف ي بني  اموت انا وامك او حد يعرف الحقيقه  من اهل ابوها ويقرووا يأخدوها 

زين بغضب  يأخدوا مين دا انا كنت دفنتهم صاحين 

الاب  .  مس كل حاجه بالعصبيه ي زين  لازم تاخد كل حاجه٣بالعقل وبعدين دا هيكون حقهم ومحدش هيقدر يمنعهم 

اتنهد٣زين … انا مواقق ي بابا  بس إزاي هتجوزها وكل الورق يثبت اني خالها 

الاب .. الموضوع دا سيبه عليه  انت نسيت أني محامي عقر  انا لما ساميه اتولدت عملت لها شهادتين ميلاد واحدة باسم ابوها الحقيقي عشان لو حصل حاجه وحد عرف بالموضوع  وواحدة بأسمي عشان تعيش بيها 

لا انا هغير ورق نبض و هخليها باسم امها الحقيقي بس اهم حاجه لازم تحرص علي أن نبض ولا حد يقدر يشوف الورق دا 

باك  أماني المغربي 

زين .. شفتي٣ي ماما  شفتي  يعني كل حاجة بتساعدني  عشان نبض تكون مراتي 

الام.. انا اول مرة اعرف انك أناني ومش بتفكر غير في نفسك بس ي زين 

زين .  اناني  انا اناني ي امي 

الام .. ايوة اناني ي زين واناني اقوي  انت ما شوفتش غير ساعدتك انت وبس ما اهتمتش بسعادة نبض  انت ممكن تقكر أن السن مش كبير بس هي لا انت بتحبها وهي  اه بتحبك بس ذي ابوها  وعمرها ما شفتك غير كدا   انت هتبقا أناني لو اجبرتها تتجوزك  وعمر ما ربنا هيبارك لك في الجوازة لانها باطله   ي زين باطله وكل ما قام علي باطل فهو باطل 

زين ..  بس انا بحبها 

الام .  بس هيا مش بتحبك وانا مش هسمح ليك تظلمها ي زين   عشان كدا لازم تتطلقها  ولا انت ابني ولا اعرفه وقلبي غضبان عليك ليوم الدين 

نظر لها بكسرة  ودموعه نزلت حاسس ان روحه بتطلع 

مسح دموعها  زين…  بردوا مصرة تكسريني وتكسري قلبي    زفر بقوة.   حاضر ي امي  هعمل ليكي إلي انتي عاوزاه  وهطلقها 

ما انا مش هخسر آخرتي عشان دنيتي  أهم حاجه  رضاكي حتي لو علي حساب حياتي 

قبل جبهتها  وغادر الغرفه 

قد يهمك أيضاً :-

  1. رواية انتقام وعشق الفصل الخامس عشر 15 - بقلم اميرة محمود
  2. رواية يا انا يا هي (عشق الجاسر) الفصل الخامس 5 بقلم هاجر عبدالحليم
  3. رواية حبك نار الفصل التاسع عشر 19 بقلم اسماء الكاشف
  4. رواية غرام قلبي الفصل الأول 1 بقلم نبض القلب
  5. رواية غرام قلبي الفصل الثالث 3 بقلم نبض القلب
  6. رواية غرام قلبي الفصل الثاني 2 بقلم نبض القلب
  7. رواية غرام قلبي الفصل الرابع 4 بقلم نبض القلب

التعليقات

اترك رد