التخطي إلى المحتوى

                                                   رواية عشق وسيم  الفصل الرابع 4 بقلم نعمه شرابي

رواية عشق وسيم  الفصل الرابع 4 بقلم نعمه شرابي

رواية عشق وسيم  الفصل الرابع 4 بقلم نعمه شرابي

وسيم قائلا انت الزاي تكلمي معايا كدا انت متعرفيش أنا مين
عشق
بنظرة تحدي انتصبت واقفة توجهه يدها الي الباب قلت اتفضل برة بدل ما أجيب
الأمن يرميك برة برةبصوت عال وفي لحظة واحدة كان وسيم يمسك يدها ووضعها
خلفها وهو يقف وراءها وهمس بأذنها لو مكنتيش ست كنت عرفتك مقامك ودفنتك
مكانك هنا مش وسيم الحداد يا شاطرة اللي ينطرد برة نتشت عشق يدها بقوة
وتواجهت معه وكانت ستتكلم ولكن اسكتها صوت دق الباب ونطق اثنتيهم أدخل وما
كان سوي خالد الذي دخل ورحب بصديقه وشريكه بنفس الوقت ونظر الي عشق وجد
وجهها شديد الاحمرار ويظهر علية الغضب أمسك خالد يدها وقال لها عشق مالك حد
زعلك
نظرت له عشق نظرة تحدي وهي تنظر إلي وسيم معاش ولا كان ولا حتي اتخلق اللي
يزعلي طيب تعالي اقعدي واجلسها وجلس هو علي مكتبه وجلس وسيم امامها خالد
…. دي مدام عشق يا وسيم مديرة أعمالي والمشرفة علي الفندق وهتبقي مكاني
في عدم وجودى عشق ده وسيم الحداد صديقي وله نسبه 25% من الفندق وصاحب شركة
الحداد للسياحة هنا في الغردقه والبحر الأحمر تحدثت عشق قائلة تشرفنا
بالاستاذ المغرور قالت كلامها هذا وانتفضت واقفة خالد أن همر علي المطبخ
اسيبك مع الأستاذ وسيم تقولها باستياء وهي تنظر الية خرجت عشق ونظر خالد
ووسيم في طيفها خالد…روحت فين يا أخينا انت لا يوجد رد خالد وسيم وسيم
نظر له وسيم…كنت بتقول حاجة يا خالد ضحك خالد ..بقول روحت لحد فين
وسيم…. ولا حاجة معاك بس انت بتتكلم كدا لية انت الزاي تخلي دى النائب
بتاعك دى شكلها كبيرة وبعدين مش استيل وشرد وسيم فيها عندما تحدث وهمس
بأذنها وكانت تفوح منهارائحة اللفندر التي سلبت روحه وهو يحدثها
خالد
مالك يا اخينا روحت فين وسيم معاك يا صاحبي خالد شوف يا صاحبي عشق اللي مش
عجباك دى معاها بكالوريوس إدارة أعمال ذائد أنها تعتبر أكبر شيف في
المنصوره ومعاها معهد سياحيه وفنادق وده اول يوم لها واتفرج علي شغلها من
مجرد ساعتين اشتغلت فيهم وجه له الاب توب وجدها نسقت اليوم بافواجه ونزلاءه
حتي قائمة العاملين برواتبهم وميزانية المطبخ والنظافة وعملت أيضا راتب
لخالدووسيم وفريحة ظهرت ابتسامة علي وجه وسيم قائلاً اكيد بمساعدتك
تبسم
خالد لاء طبعا دى ايقونه النشاط والنظام والجمال عندنا في المنصوره يا
أبني بس لولا الزمن اللي خلاها كدا عشق دى ياوسيم أنا مش هامن لحد علي مالي
وولادى غيرها عشق حب الطفوله والشباب والعمر كله بس للأسف دايما شيفاني
أخوها وسيم… وطب مش اتجوزتوا لية نظر له خالد أيامها كان اخوها الوحيد
مات بعد ما اتخرجنا وانا كانت ظروفي علي قدي والولد الوحيد لابوه وامه بس
الحاله والمعيشة كانت ضنك علي الآخر وأبوها رفضني وامها ماتت بعد أبنها
بعشر أيام من زعلها وأبوها تعب وصحته بقت في النازل جالها أعيان المنصورة
واجوارها ولكن لم تقبل وكانت ترفض كي لا تترك والدها وأصر عمها وضغط عيها
وجوزها إبنه سالم وأبوها مات بعدها بسنه وكانت خلفت ولد وبعدها أنا بعدت
عنها واتجوزت بعد خمس سنين من هبه الله يرحمها وربنا رزقني منها بفريدة
اللي خطفت قلب فريحة واتجوزتها وخلفت مدثر الله يرحمه كل حبايبي سابوني يا
وسيم وانا مش هخبي عليك أنا جايب عشق عشان تكون جمب فريدة و الطفل اللي جاي
في السكة انت عارف ان هي ممكن تكون سندهم وضهرهم من بعدي لأن فريحة تركية
وممكن تسيب الولاد وتمشي في أي وقت علي فكرة أنا عرفت عشق انك تركي وهي
بتموت في المسلسلات التركي تبسم وسيم وقال وبعدهالك ياصاحبي مش هتبطل تشائم
انت ناوي تعمل العملية امتي تنهد خالد لما اطمن علي عشق وأنها استقرت هنا
ووفريحة تولد لو جرالي حاجة ولادى وعشق امانه برقبتك يا صاحبي ربط وسيم علي
يد خالد وقال أية الوقت خدنا هتفضل تتكلم عن عشق كتير تبسم خالد لو هفضل
اتكلم عنها مش هشبع تعالي نطلع برة شوية خرجوا الي البحر نظر وسيم وجد عشق
تجلس أمام البحر ذهبوا إليها وجلسوا بجوارها ولم تشعر بهم أخذ خالد يتامل
وجهها وينظر إليها بهيام قائلاً متغيرتيش يا عشق هتفضلي ايقونه الجمال
والعشق فتحت عينها نظرت الية مش هتبطل يا خالد وصلة الغزل دى وآية اللي
جابك نظر إلي وسيم الرزل ده رخم عليك وجاي طالب السماح والغفران نظرت عشق
الي وسيم قائلة أمري إلى الله لقد عفونا عنك وسيم..نعم يا أختي انطلقوا
بالضحك وتحدث خالد.. بمناسبة القعدة الحلوة دي هعزمكوا علي عصير تشربوا أية
عشق إن كان على حسابك يبقي عصير برتقال فرش خالد وانت يا وسيم سهم وسيم
ناظر إليها علي حسابه الزي وهو صاحب الفندق سبق خالد عشق قبل أن تتكلم من
هنا ورايح هنحاسب علي طلباتنا زينا زى اى حد من خارج الفندق واي شئ غير
وجبات أكلك وعصيرك المقررين انت هتحاسب عليهم رد وسيم باستفزاز وده من أمتي
أن شاء الله قالت عشق بتحدي من النهاردة ولو مش عاجب حضرتك ففي عقد بيقول
انك شريك بنسبة معينه وانك توافق علي قوانين وشروط الإدارة دون الحديث أو
الاعتراااض انطلق خالد ووسيم بالضحك ونظر وسيم إليها قائلا شكلك هتتعبيني
معاكي فين يا ابني البرتقال شاور خالد للجرسون وطلب منه المشروب وجلس رن
هاتف عشق ووقفت واستاذنت بعدت عنهم قليل كان محمد يطمئن عليها وطمأنته
عليها وعلي خالد ووعدته أن تقص علية كل ما حدث معها طوال اليوم في
فالليل بعد انتهاء عملهارجعت لهم ولكنها لم تجلس لقد رن هاتفها ثانياً نظرت
للهاتف والتمعت عيونها وردت أيوه ياروح قلبي وحشتني موووت ومشت علي الشاطئ
وهي تتحدث مع رواد الذي طمانها علي امتحانه ووعدته أنها سترسل له تأخذه
معها بعد انتهاء الامتحانات
واغلقت معه وكلمت رنا تطمئن عليها وكلمتها
علي فريدة كل هذا ولم ينزل وسيم وخالد عيونهم عنها وعن وجهها البشوش رغم ما
تحمله من أحزان داخل قلبها
جلست عشق وكلمت خالد قائلة خالد انت اطمنت علي فريدة عملت أية بالامتحان ولا لسة تحدث خالد احححم لاء والله يا عشق هقوم اطمن عليها
ترك
خالد وسيم مع عشق التي وقفت استأذن أنا بعد أذنك اومئ لها برأسه ومشت عشق
علي الساحل تتمتع بجمال المياة الخلابة وشعبها المرجانية الجميلة حتي وجدت
صخرة كبيرة جلست عليها عشق تتأمل جمال الطبيعة الخلابة تنهدت وهي تفتكر…
يا عشق أية غصبك ع الجوازة الزفت دى ده خانك عارفه يعني أية خانك انت مش
عشق أبدا أية السلبية اللي انت عايشة فيها دى عاوز أفهم ارحمي قلبي ياعشق
وانا هعمل لك كل اللي أنت عايزه صدقيني هشيلك في رموش عنية انت وبنتك وابنك
سبية وسيبي الهم والقرف اللي انت فية ردت عشق بانفعال لاء ياخالد لاء مش
انا الست اللي تسيب جوزها عشان راجل تاني وانا عارفة كويس الظروف اللي
خليته يخوني فأرجوك كفاية كلام في الموضوع ده ولادى لازم يتربوا في وسط
امهم وابوهم حتي لو ابوهم ده انسان غير أهل للثقة هحارب ياخالد واربيهم
احسن تربية وهوصلهم لأحسن الكليات كنت فين من تلاتاشر سنه ياخالد آه
تلاتشر سنه بتبني فيهم نفسك مش كدا جاى بعد ما بقي عندى تلاتة وتلاتين سنه
اروح فين واروح لمين كفاية الدنيا جت علية هتبقي انت وهي روح الله يعينك
ويوفقك عيش حياتك مع بنتك ومراتك وابنك وسيبني انساني يا خالد فاقت عشق علي
يد وسيم علي كتفها مدام عشق الوقت أتأخر يلا خالد رن عليكي كتير ما رديتي
نظرت
له عشق وقد سالت دموعها نظر لها وسيم قائلا آسف علي اسلوبي معاكي واعطي
لها منديل تججف وجهها تحدثت ولم تكن الكلمات تريد الخروج عشق… ابدأ بس
اوقات بنفتكر احب الناس لينا ومشاعرنا بتتحرك مشي الإثنان علي الشاطئ دون
كلام
كل هذا ووسيم يفكر بها كل هذا الجمال وتمتلك بداخله حزن كبير
ياه يا عشق لو كنت قابلتك من زمان
فوق يا وسيم دي عشق خالد وحبيبته
انت اتجنيت هتخون صاحبك
لا حول ولا قوه الا بالله قابلتهم فريحة بتوتر قائلة الحقني وسيم خالد تعب
ولازم
يروح المستشفى وانا طلبت الإسعاف دخل وسيم يجري وجرت وراءه عشق التي اخرجت
برفيوم من جقيبتها ووضعته علي يدها وتقربت منه كي يستنشقه قائلة بسرعة
لمون عصير ليمون لوسمحت جرى وسيم طلب له العصير وبدأ خالد يفوق من غيبوبته
بللت عشق يدها وغسلت وجه قائلة أنت كويس خالد فيك اية مسك خالد يدها كنتي
فين قلقتيني عليكي
عشق… كنت ع الصخرة اللي في البحر
والوقت اخدني المهم انت مالك في أية طمني عليك
واية اللازمة دي اشرب الليمون ونروح للدكتور انتبهت عشق ل لهفتها علية
قائلة باجراج من فريحة ووسيم
آسفة فريحة بس خالد اكتر من أخ
تبسمت فريحة قائلة ولا يهمك هبيبتي
رد خالد .. مش تقلقوا أنا كويس
طول ما انتم كلكم حوالية
تحدث وسيم مدام عشق ممكن كلمه

يتبع .. 

لقراءة الخامس الرابع : اضغط هنا

                                                         لقراءة  باقي فصول الرواية : اضغط هنا

 

قد يهمك أيضاً :-

  1. رواية روح الفهد الفصل الثالث عشر 13 - بقلم شهد حربي
  2. رواية روح الفهد الفصل العاشر 10 - بقلم شهد حربي
  3. رواية روح الفهد الفصل الحادي عشر 11 - بقلم شهد حربي
  4. رواية روح الفهد الفصل الثاني عشر 12 - بقلم شهد حربي
  5. رواية احببت الوجه الاخر الحلقة الواحد والثلاثون 30 بقلم اميرة احمد
  6. رواية احببت الوجه الاخر الحلقة الثلاثون 30 بقلم اميرة احمد
  7. رواية احببت الوجه الاخر الحلقة الثالثة والثلاثون 33 والأخيرة بقلم اميرة احمد

التعليقات

اترك رد