التخطي إلى المحتوى

                                               رواية عشق وسيم  الفصل السابع 7 بقلم نعمه شرابي

رواية عشق وسيم  الفصل السابع 7 بقلم نعمه شرابي

 رواية عشق وسيم  الفصل السابع 7 بقلم نعمه شرابي

 رائع أن تجد من يحبك……
لكن الأكثر جمالا أن تجد من يتقبلك كما أنت………!!
أن تجد من تُعري ضعفك أمامه…..
فيكسيك بطيب كلامه أدفئ الثياب……
أن تجد من لا تحتاج في حضرته أن تبرر موقف أو كلمة…….
لأنه يفهم قلبك جيدا…….
ولا يخطئ في قراءة عينيك……
ما كانت المعضلة يوما في أن نجد حبا……
بل في من سيتقبلنا بكل حب كما نحن…. 💞
💞💞💞💞💞💙💞💞💞💞💕💕💕💕💕💕💕💕💕
جاء محمد للسفر مع صديق عمره
وتفاجات عشق بذلك وذهبت معهم عشق وفريدة الي المطار
رفع خالد عيونه الباكية
قبل رأسها وهي بين أحضانه
عشق..استودعتك الله اللذي
لا تضيع ودائعه
مرالليل علي عشق كانه دهر حالك
يسدل ستائر غمقاء لا تري منه
شمس ولا ليل
فاقت علي دقات بالباب ظنت أنها تحلم ولكن سرعان ما فاقت علي صوت
رواد….. يا ست ماما أنا جاي هنا انحبس ولا أية اصحي بقا
فتحت عشق الباب ارتمي رواد باحضانها
اية يا ست الكل جيت انام بحضنك
لقيتك قافلة الباب ومش رديتي
علية هو عمو خالد وخالو محمد
نايمين فين عشان اصحيهم نفطر
سوا ويخرجوني
عندما سمعت إسمه انخرطت بالبكاء
جاءت هدى إليها
أهدى بالله يا عشق باذن الله هيرجعوا
بالف سلامة وهنرجع زي زمان
واكتر وربنا هيخلصك من الهم اللي انت فية يلا يا قلب
خالتك صلي وتعالي أنا جهزت الفطار
ورنا راحت تجيب فريدة وفريحة
هزت عشق رأسها بالايجاب وذهبت الي الحمام واخذت دوش وتوضات
وصلت فرضها وتذكرت هاتفها
فجرت علية تفتحه وجدت الساعة
التاسعة وخمس مكالمات دولية
من رقم دولي اتصلت سريعاً
علي الرقم الذى تجاهل لها
واعاد هو الرنين عليها
وما كان سوي خالد الذي أخذ
جانب بعيدا عن محمد ووسيم
كي يقدر أن يتحدث إليها
خالد….. صباح الورد يا عشقي وحشاني
عشق ..وقد خجلت ولكنها ردت الصباح
يسعد صباحك يا خالد طمني
وصلتم امتي ورحتم المستشفى ولا
لسة طمني الله يرضى عليك
خالد … براحه طيب خدي نفسك
أولا وصلنا ع الساعه اتناشر بتوقيت هنا
وسمعت كلامك شربت اللبن
ونمت علي طول وصحيت فطرت
وهروح المشفي بس قلت
اصطبح بالورد الاول مش رديتي
قلت اكيد نايمة بحبك يا عشقي
تنحنحت عشق.. اهم شي خد بالك من نفسك وكل كويس قبل العملية
ومتفصلش فونك هكون معاك
ع الواتس ليل نهار
ربنا يرجعك لبيتك وولادك بالسلامة
خالد ..اللهم امين يارب العالمين ولك
ياعشقي أوردت وجنتيها خالد.. عارف
اني زودتها وان في فراوله ظهرت
محمد من علي بعد
ما يلا يا اخينا انت لسة فاضل علي
ميعاد الدكتور نص ساعة مش وقته
وسيم … إحنا لسة ع الصبح
خالد.. استغفر الله العظيم
كانت عشق تسمعهم وضحكت علي نقارهم وسمع خالد ضحكتها
قائلا.. كنت بقول علي واحد هادم اللذات بس للأسف بقم اتنين
ارحمني يارب
عشق… بابتسامة احمد ربنا بيخففوا
ذنوبك ويخلوك تستغفر
انطلق خالد بالضحك ونظر آلية وسيم ومحمد وتمنوا له دوام ضحكته
خالد…هسيبك علي عيني بس طول ما أنا ماشي هكون معاكي ع الواتس
سلام يا روح الروح
عشق…. استودعتك الله الذي لا تضيع
ودائعه سلام يا خالد
اغلقوا الهاتف وتوجهت عشق إليهم للفطار وجدتتهم جميعا
حتي فريحه سلمت علي الجميع وتناولوا فطارهم كل هذا وقد أرسل
خالد عشرات الرسائل إليها ع الواتساب
لم تقم بفتحها خافت ان تلحظ فريحة
لان فريحة سالتها ما إن كان اتصلوا
بها ام لا فكان رد عشق أنهم وصلوا
وحدثها محمد بأنهم سيتصلون
بعد الخروج من المشفي
استاذنتهم عشق للذهاب كي تري
امور الفندق
ذهبت الي الفندق واشرفت علي الوضع واطمانت أن كل شئ علي ما يرام
واخذت هاتفها وتوجهت إلى الصخرة
رنت علي فريدة كي تطمئن عليها
واستاذنتها فريدة
في أخذ رنا ورواد للتنزه وافقت علي
الفور كي تخرج فريدة من حالتها
فقد كانت حزينه
جلست عشق علي الصخرة فإذا بهاتفها
يرن ردت سريعا متلهفة
خالد طمني عملت اية ما كان سوي وسيم الذي اغمض عينية عندما
احس بلهفة عشق علي خالد
عشق…الووو خالد طمني
رد وسيم عليها
انا وسيم يا مدام عشق خالد بخير بس
قالي اطمنك لانه هيعمل هنا فحوصات
جديدة هو ومحمد وأما يخلص
هرن عليك
عشق… هو ومين محمد مين في أية
بالظبط ممكن اعرف
وسيم..وقد أدرك أنهم لم يقولوا لها
إن محمد هو المتبرع لخالد
معلش مدام عشق هما مش عرافوكي
وده كان طلب محمد عشان انت مش
تقلقي وترفضي سفرهم
عشق….صامته لا رد ولكن دموعها تنزل
ولم تجف فهما الإثنين قطعة من قلبها
محمد ليس ابن خالتها فحسب
هو أخاها وقطعة من قلبها وخالد هو روحها وعشقها الذي وارته بين ضلوعها
وسيم بقلق….مدام عشق مدام عشق
طمنيني انت بخير
تنهدت عشق …بخير ربنا يرجعهم لي
بألف سلامة شكرا مستر وسيم
أغمضت عيونها يالله انت عالم بحالي
ردهم لي سالمين
وهدهدت علي قلبها قائلة
✨ آخر الصبر جبر✨وصل لها رسالة
فتحت وجدت خالد …
اميرتي… أيتها البعيدة بجسدكِ
والساكنة في أرجاء روحي
يا من امتلكتي مشاعري
وزينتي حياتي فأخلصت لها
واحافظت على عهدي
وما بين لحظات ألمي .. وفرحي
وما بين يأسي .. وأملي أنتظرك
وأحلم بكِ أراكِ عالية مهيبة كالسحب
ساطعة في حياتي
كـ شمس النهار أشعر بكِ ..
أكثر من نبضات قلبي
حبيبتـــــــــــــــــــــي… 💜💞
❤️❤️❤️❤️
تبسمت وكتبت له عد كي تروي قلب
اضناه عشق ولم يجف هواه

✨✨✨
نظرت إلى هاتفها رأت صورة علي
تنهدت ياه يا علي قدرت تاسي علية
وتنساني اسبوعين هنا وهنت عليك
مفيش رنه حتي اية يا عشق حصلت
هتعاتبي علي انت ناسية أنك ضحيتي
بعمرك وشبابك عشانه هو وأخواته
وبعدين علي حنين وانت اللي كنت عصبية يومها والواجب عليك
تكلمية انت أمه وانت الكبيرة
وبعدين عنده حق مش عاوز
يحشر نفسه بينكم ده مهما كان ابوه وانت أمه أخذي الشيطان ورني
علي إبنك يا فريدة
كل هذا وكانت عشق تحدث نفسها
علي ابنها
فقد كان طلب منها خالد انت تحضره للعمل معها بالفندق أو مع وسيم
بشركة السياحة
رنت علية … السلام عليكم ورحمه الله وبركاته عامل أية ياعلي
علي… وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته بخير يا ست الكل
انت عاملة اية فقد سعد علي بمكالمه
عشق له واحست بهذا في نبره
صوته وفرحت قائلة
لقيت شغل يا عمرى ولا لسة
علي… والله يا ست الكل لسة بدور
ربنا يكرم ونلاقي انت عاملة أية
عشق…بخير يا قلب ست الكل
هستناك بكرة اركب السوبر چت
هحجز لك مكان وهات لبس كفاية
لك مكان هنا للشغل معايا بالفندق
او بشركة سياحة اللي يعجبك
فيهم هنكتب لك عقد بسنة
ارتحت استمر مش ارتحت
نشوف شغل غيرهم
علي…. بتتكلمي جد يا ماما انا بحبك
بحبك اوي ونفسي تسمحيني
عشق… مسمحاك يا قلب ماما انت
ابن عمري واخويا الصغير مش ابني
يلا حبيبي جهز حاجتك وهحجز لك
تركب الصبح الساعة التاسعة
سلام يا روح ماما
علي…سلام يا ماما
سالم كان يقف علي بعد يسرق السمع
كي يعرف ماذا تقول عشق لابنها
قام علي وجد ابيه في وجهه مساء الخير يا بابا جيت أمتي
سالم… لسة واصل في عشا ولا خالت
امك مبعتتش النهارده كمان
علي مش عارف يا بابا بس برن عليها
وعلي خالو تليفونتهم مقفوله
ورواد هو كمان روحت البيت
لقيته مقفول وسألت جارهم المكوجي
قال إنهم راحوا المصيف
بقالهم يومين أنا كنت عامل بيض بالبسطرمة وبطاطس محمرة اجيب
لحضرتك عشان اروح اجهز شنطتي
سالم… شنطتك خير علي فين
علي….. هسافر لماما جابت لي شغل
في الفندق عقد بسنه
سالم …. الله الله يا ست عشق
ومتصلتش علية تقولي لية مين
الراجل هنا هي مفكرة نفسها أية
علي…. يا بابا اهدي هي كانت
بتاخد رئي الأول واكيد
هتكلمك بعد موافقتي
وبعدين حضرتك من
يوم ما هي سافرت مش رفعت سماعة
الفون تطمن عليها
صمت سالم وهز يده طب غور هات
أما اطفخ داهية تاخدكم كلكم
قامت عشق بعد الانتهاء من مكالمه
علي بالاتصال للحجز السوبر چت
لعلي وهي فرحة لأنها تلملم
أبناءها بجوارها
ذاهبت للفندق كي تطمئن علي
العمل وجدته علي ما يرام
سألت الرسيبشن علي مكتب
المستشار القانوني للفندق وتوجهت
الية ودقت علي الباب

والله يا جماعه الناس اللي بتقرا في
صمت مش هتغرموا غير ليك
دوس نجمه ينوبكم صواب كبير
لاجل وصول الرواية لغيركم

يتبع …

لقراءة الثامن  : اضغط هنا

                                                         لقراءة  باقي فصول الرواية : اضغط هنا

 

قد يهمك أيضاً :-

  1. رواية ندم عاشق الفصل الثامن عشر 18 بقلم سلمى عماد
  2. رواية قلوب مفتوره الفصل الثاني 2 بقلم سلمى عماد
  3. رواية قلوب مفتوره الفصل الأول 1 بقلم سلمى عماد
  4. رواية قلوب مفتوره الفصل الثالث 3 بقلم سلمى عماد
  5. رواية قلوب مفتوره الفصل الرابع 4 بقلم سلمى عماد
  6. رواية اخوات زوجتي الفصل الخامس عشر 15 بقلم مني عبدالعزيز
  7. رواية ندم عاشق الفصل الأول 1 بقلم سلمى عماد

التعليقات

اترك رد