التخطي إلى المحتوى

  رواية الكابوس الفصل الثاني  بقلم اسراء الكادي

رزان بغموض_ لأن كل حاجه انتهت واحنا اللي فضلنا من العالم كله ..كل حاجه انتهت وانتي مش اسراء اللي نامت في سنة2021  انتي دلوقتي واحده منااا واحده الزمن عدي بيها 15 سنه من غير ماتحس..

اسراء بغضب_نعمم يختي يعني ايه !!

وفجأه اسراء اغمي عليها ووقعت علي الارض وكلهم جريوا عليها

ادهم بغضب_دي استحاله تكون زينا او من عالمنا البنت دي استحاله تكون مننا ابدااا ابدااا 

رزان _دي وقعت من طولها معقول تكون ماتت 

جاك_ ادهم I think  يكون مات؟ 

ادهم_ هنفضل نسأل بعض كده كتير حد ينده اوليفيا هيا اللي هتعرف اذا كانت ماتت ولا لسه عايشه خلينا نشوف آخر الموضوع ده ايه والبنت دي تطلع مين..

بصو كلهم لبعض بتوتر ومحدش اتكلم خالص. 

قام ادهم بغضب_اوليفيا فين؟؟ 

رزان بتوتر_اوليفيا اوليفيا برره

ادهم بتساؤل_مع مهند مش كده؟؟ 

قبل ما حد يجاوبه كانت دخلت اوليفيا وهيا ماسكه ايد صاحبهم مهند وبيضحكو لحد ماشافت ملامح الغضب علي ادهم سابت ايد مهند وطلعت تجري علي حضن ادهم. 

اوليفيا_حبيبي وحشتني 

ادهم وهو بيشيل ايديها من علي رقبته _مالكيش دعوه بيا دلوقتي وتعالي شوفي اسراء مالها 

مهند بتسأول_ مين إسراء وجات منين؟ 

رهّف _منعرفش حاجه لسه غير انها من سنة 2021 

مهند_بس ازاي وصلت هناا؟؟

ادهم ل اوليفيا _يلااا طلعي المرايه اللي معاكي وشوفي ايه اللي حصلها بسررعه

اوليفيا بتردد_ادهم انت  انت خايف علي البنت دي!؟

ادهم بغضب_مالكيش فيه وانجزي محدش بيعرف يستخدم المرايه دي غيرك.. 

اوليفيا بخوف_حاضر حاضر بس خليك فاكر انك بتاعي اناا وبس مش هسمح ليها تاخدك مني… 

وبدأت اوليفيا تشوف اسراء بالمرايه السحريه اللي معاها كانت اسراء نايمه علي الارض مش حاسه بيهم او بأي حاجه بتحصل حواليها. 

اوليفيا بسخريه _اغمي عليها مفيش حاجه شوية مايه وهتفوق عادي.

رهّف _تمام كده يلا نتحرك احنا بقي لسه مخلصناش البحث. 

رزان_طيب واسراء هنسيبها هناا لوحدها؟ 

ليساء _احنا منعرفهاش وهيا مش مهمه علشان نتعطل بسببها ومع ذلك ممكن اوليفيا تفضل معاها او نورسين.

هنا الكل افتكر ان نورسين صديقتهم ال10مختفيه بقالها فتره وهما مش حاسين بسبب وجود اسراء المفاجئ 

دانيال بتساؤل_نورسين فين من وقت ما دخلنا البوابه بإسراء وهيا مختفيه؟ 

كان الكل بيسأل عن نورسين وادهم كان في عالم تاني لوحده بيبص لإسراء بإستغراب وبيحفظ ملامحها حاسس انو شافها قبل كده وانو يعرفها بس ازاي وامتي وهيا اصلا من عالم تاني!! جواه احساس كبير انو يعرفها كويس بس مش قادر يوصل لنتيجة غير انها من عالم تاني.. فجأه افتكر انو المرايه السحريه بتاعت اوليفيا هتقدر تساعده في انو يعرف اسراء اكتر.. 

ادهم _اوليفيا اوليفيا وريني الماضي بتاع اسراء دلوقتي 

مهند بإستغراب _ليه هتفرق معاك؟ 

تجاهل ادهم مهند وبص لأوليفيا _يلااا خلي المرايه تورينا ماضيها 

اوليفيا بغضب_ادهم في ايه مالك مهتم بماضيها ليه..متنساش انها غريبه عننا لسه يعني مالوش داعي ده كله.. 

ادهم_ انجزي ووريني الماضي بتاعها وبعدين نتكلم.

وفعلا قعدت اوليفيا قصاد اسراء وطلعت المرايه السحريه قصاد وشها وبعدين ابتدا يظهر اشكال ناس غريبه عنهم وبدأت اوليفيا تتكلم..

اوليفيا_اسمها اسراء عبدالله في كلية تمريض كانت عايشه مع امها وابوها ومخطوبه بنت عشوائية حياتها كانت عاديه بس في سنة 2021 يوم ** كانت راجعه من مكان تعبانه و…

قاطعها ادهم_مخطوبة!!! 

اوليفيا _ااه ظاهر انها مخطوبة وخطيبها اسمه ااااد..

اوليفيا=ازاااي مش معقول

ليساء_سكتي ليه كملي..

ادهم_خطيبها اسمه ايه انطقيي؟

اوليفيا بتردد_خطيبها اسمه ااا ادهم.

صدمه حلت بهم جميعاا كلهم واقفين يبصوا لأدهم بتساؤل وحيره لحد ما قاطعتهم اوليفيا 

اوليفيا بغضب_ايه بتبصوله كده ليه عادي يعني بتحصل هو مفيش إلا ادهم ده يعني 

رهّف _اااه دلوقتي مفيش إلا ادهم واحد ولا انتي ناسيه اللي حصل 

ليساء_انا بقيت حاسه ان اسراء دي وراها اسرار كتيرر اوي لازم تفوق علشان نعرف و… 

قبل ماليساء تكمل كلامها كانت اسراء ابتدت تفوق وبتبص حواليها بأستغراب وكانت بتتكلم بالبطئ

اسراء بتقطيع_اناا انا فين.. ماماا.. باباا.. اااد ادهم انا فين..

جريت عليها رزان وابتدت تفوق اسراء اكتر_ششش اهدي ي اسراء انتي معانا متخفيش

رهّف بتساؤل_انتي كويسه دلوقتي.. افتكرتينااا؟؟ 

ابتدت الرؤية توضح قصاد اسراء اكتر وتحفظ وشوشهم بس فضلت ساكته مبتتكلمش لحد ماقاطعهم دانيال 

دانيال_بما اننا اطمنا علي البنت دي ممكن بقي نمشي ونشوف نورسين مختفيه ليه لحد دلوقتي..؟ 

مهند _اااه  يلا لازم نشوف نورسين فعلا

فاق ادهم من شروده اللي كان سرحان في ملامح اسراء والشعور الغريب اللي بقي جواه من وقت ماعرف انها كانت مخطوبه وكمان خطيبها اسمه ادهم!! 

ادهم بحده_هطلع انا ودنيال وجاك ومهند وشاور علي البنات _انتم هتفضلو هنا معاها واحنا هنطلع ندور عليها

قاطعته رهٌف بحده_لااا طبعاا واحنا كمان هندور علي نورسين معاكم. 

اوليفيا_انا كمان مش هفضل قاعده هنا هاروح معاكم نشوف نورسين فين هيا صاحبتنا كمان .. 

كاد ان يمنعهم دانيال ولكن قاطعته اشاره من اسراء وهيا بتقوم من مكانها بتعب 

اسراء_ تمام انا بخير مفيش حاجه وآسفه اني عطلتكم يلا بينا نشوف صاحبتكم دي راحت فين..! 

بصلها ادهم بغضب_مين قالك انك هتروحي انتي تعبانه واحنا لسه منعرفكيش علشان تتدخلي بينا كده 

ليساء_ادهم مينفعش كده 

ادهم _ايه هو اللي مينفعش دي واحده الله اعلم جاتلنا منين وكل شويه تتعب واساسا احنا لسه منعرفش عنها حاجه او ايه حكايتها بالظبط

جاك_هتفضل تتخانق كتير ادهم واحنا مش نعرف طريق نورسين 

بص ادهم لإسراء بغضب وهيا من خوفها رجعت لورا ووقفت جمب رهف بخوف بس حاولت تمثل انها قويه ومش خايفه 

اسراء بتوتر_علفكره بقي يا استاذ انت انا مش صغيره ولو عايز تسمع حكايتي ف عادي بالنسبالي مع ان مالكش الحق في حاجه زي دي خاالص او انك تعرفها.. وعلفكره كمان انا رجلي علي رجلكم مكان ماتروحو

دانيال بإستسلام _خلاص بقي امشوو خلينا نشوف نورسين فين بالظبط. 

وفعلا طلعو كلهم وفضلو يدورو علي صديقتهم ال10نورسين كل واحد كان بيفكر في حاجه ادهم اللي بيفكر في وجود البنت الغريبه دي بينهم وفضولها الغريب عنادها وعصبيتها .. واسراء اللي بطلت تفكر في اهلها والناس وفضلت تتفرج علي المناظر الجديده المختلفه عنها واشكال الشوارع اللي اول مره تشوفها حاسه وكأنها في حلم بس حلم غريب مش فاهماه بقي عندها فضول اكبر ومصممه انها تعرف حكاية كل واحد من ال10اشخاص الي ظهرو معاها فجأه.. وأوليفيا اللي كانت في عالم تاني بتفكر في اسراء جواها خوف كبير منها وانها تاخد ادهم منها ولكن ايمكن ان يكون ادهم حبيبها هو ادهم خطيب تلك الإسراء؟؟؟ 

قاطع تفكريهم صوت إسراء وهيا بتقول بدهشه وبتطلع موبايلها_الله بجد المكان ده هيبقي حاجه آخر جمدان في الصور بقولك ايه يا ليفه خدي صوريني هنا تحت الشجره..

بصتلها اوليفيا من فوق لتحت وكانت هتمشي بس رجعتلها تاني وهيا بتقول بحده_علفكره انا اسمي اوليفيا فاهمه..وبعدين اصورك ايه انتي هبله هتعملي ايه بالصور دي..؟

اتكلمت اسراء بتلقائيه_ليفه ولا اوليفيا مش فارقه وبعدين ما انتو اللي اسمائكم صعبه كان مالها ياربي بس اسماء الزمن الجميل 2021 كان الواحد لما يحب يختار اسم جديد كان يسمي كنده او رحمه ولو ولد كان يسميه زين  هييييح قال ليساء وليفه قال..

بصت اوليفيا ليها بنفاذ صبر وبعدين شافو  نورسين واقفه فوق تلة كبيره وعاطياهم ضهرها وهيا فاتحه ايديها للحياه وبتاخد نفسها بعمقق وبتكلمهم بصوت عالي .. 

نورسين _كُنت متاكده انكم هتلاقوني بس عارفين انا اكتشفت ان ده مش مكاني احنا هنا كنا10 اشخاص بس حكايتنا بقت مُمله اوي حتي وجود دانياال بينا لحد دلوقتي انا مش متقبلاه مع اني عارفه انو مالوش ذنب في دمار البشريه بس كل ما بفتكر ان بلده كانت السبب في الي حصل وفي دمارنا حتي اهالينا مقدرناش ننقذهم معانا كل ده بيخلينا اكرهه اكتر واكتر مع ان رهف والبنات كانو بيقولي ان هو زيناا وخسر اهله واصحابه بردو زينااا بس مين السبب في ده كله ودمار البشريه هااا مين السبب غير بلده واتبعاهم تجاربهم اللي ودتنا في داهيه ووصلتنا لهنا وصلتنا لعالم من غير بشر ومن غير روح سنيين كتيره عدت علينا من غير مانحس بيها او نعمل فيهم اي حااااجه.. ضحكت نورسين بصوت عالي وهيا بتبص للسما_بس خلاص علي كده العالم اللي تحت انتهي وحكايته بقت ممله وبايخه وجه دور تجربة العالم اللي فوق ده عامل ازاي #عالم مابعد الموووت علي الاقل هناك هقابل اهلي واشوفهم هلاقي حياة تانيه هناك و…..

الجميع بخوف وصدمه_نوررسين لااااا

دانيال بخوف وهو بيتقدم ناحيتها_نورسين ارجوكي بلاش بصي انا مستعد اني ابعد عنكم كلكم بس بلاش بلااش تعملي كده ارجوكي 

نورسين ببكاء_مبقاش ينفع صدقني لأني تعبت واشتقت لأهلي سماع صوتهم احنا هنا مدفونين بجد انا تعبت اوي اوووي بجد ومبقتش قادره استحمل الوحده دي ف الموت ارحم.. 

راحت ناحيتها رهف وهيا بتمدلها ايديها _نورسين هتعملي ايه انتي عايزاني نتفرق طيب مفكرتيش فينا احنا ال 10هنعمل ايه او هنكمل ازاي لما ضلع منا يتكسر هاتي ايديكي يانورسين هاتيها علشان خاطري.. 

بصت نورسين لإيد رهف بتوتر وبعدين بصت ليهم كلهم وكأنها بتودعهم بس لفت نظرها بنت واقفه بعيد بتتفرج وبس ف شاورت عليها وهيا بتسأل مين دي؟ 

رهف_دي دي اسراء لقيناها النهارده واحنا بنلف شوفتي بقي ان لسه في أمل وممكن يطلع في ناس لسه عايشه.. 

بصت نورسين تاني لإيد رهف بتوتر وقلق جواها شعور انها عايزه تفضل معاهم وتكمل المسيره وشعور تاني مسيطر عليها انها خلاص لازم تموت علشان تشوف اهلها هيا فقدت الأمل خلاص في البشريه وانها انتهت ودي النهاية 

نورسين وهيا بترجع لورا وبتقرب من حافة التله وهيا فاتحه ايديها الأتنين بتستقبل الموت_هتوحشوني اوووي بلاش تنسوني ولو في يوم قدرتو انكم تنقذو البشريه من اول وجديد ويكون في ناس والعالم يرجع زي الاول وقت ما يكون الاطفال بتنطط في الشوارع وتلعب وتكون الاماكن فيها روح ساعتها ابقي احكو عني قولولهم إني البطلة ال10  اللي كنت معاكم احكو عن نورسين خلي الناس كلها تعرفني.. وفجأة خانتها رجلها ووقعت لتحت خالص وهيا بتضحك… 

دقيقه بتمر ووراها التانيه محدش منهم لسه مصدق اللي حصل كلهم واقفين بصدمه بيبصو لأثرها وسط بكاء البنات وصدمة وغضب من البعض.. فجأة من دون سابق انذار خسرو صاحبتهم وقصاد عنيهم  قاطع شرودهم صوت اسراء وهيا بتصقف وبتصفر 

اسراء بفرحه وهيا بتصقف_واوووو بجد شابووه ايه التمثيل ده انا كنت قربت اعيط معاكم 

جاك بغضب_انت بتقولي ايه are you crazy دي نورسين؟؟ 

اسراء وهيا لسه بتضحك_مش ده كله تمثيل وهيا هتطلع عامله فيكم مقلب ورابطه حبل علشان  متقعش… 

هنا مقدرتش تستحمل رهف اكتر وراحت ناحية اسراء ووقفت قصادها بغضب وعصبية رغم حزنها وبكاؤها علي صاحبتها=انتي انتي بجد انسانه متخلفه وغبيه ادهم كان معاه حق لما قال عليكي مش منا ومش هتعرفي تتدخلي فريقنا ابدااا اللي بتضحكي وبتسقفي عليها دي صحبتي اللي ماتت قصاد عيني ومقدرتش احميها انتي فاهمه وجع وكسرة قلبي عليها عامل ازاي ولا انتي كمان مش بتحسي..!  اللي ماتت دي كانت معايا وقت ماقولنا خلاص فلسطين اتحررت وهنعيش احرار بأمان بس فرحتنا اختفت وبقي مكانها الحزن والألم وقت ما اتعملت التجربة اللي دمرت العالم كله وبقينا من غير اهل ولا ناس بقينا في عالم تاني مش عارفين ايه هوو!! بس هيا فضلت ماسكه بإيدي ساعدنا بعض لحد ماقدرنا نوصل لهنا ونتجمع كلناا رغم اننا مكناش فاهمين حاجه في الأول بس قدرنااا قدرنا اننا نكون مع بعض وانتي جايه تصقفي وتصفري عليهااا ..! 

اسراء بعدم فهم لسه_انااا انااا

قاطع كلامها ليساء _هتفضلي تقول انااا انا وفي الاخر يغمي عليكي تاني صح..؟ 

رزان وهيا بتعيط في حضن اوليفيا_خلوها تمشي مشوهااا هيا جات من هناا واحنا اتفرق عننا واحد خلوها تمشي متفضلش معانا تاني انا بكرهاااا. 

وقفت اسراء في النص مابينهم وهيا مصدومه مش عارفه تتصرف ازاي او تعمل ايه هيا بقت غريبه عنهم فعلا وهما مش عايزينها تاني ما بينهم كان جواها سؤال كبير_طب وانااا انااا هاروح فين؟؟ 

دانيال بغضب_امشي امشي روحي للعصر والزمن اللي جيتي منه روحي لأهلك واصحابك اللي قرفتينا بيهم المهم مالكيش مكان بيناا… علشان صدقيني لو فضلتي هنا انا مش هارحمك.. 

ادهم وقف جمب اسراء بغضب_ تمشي تروح فيين هاا انطقوو هتلاقي مين غيرنا علشان  تروحله وبعدين انتو حاطين الذنب كله عليها ليه في موت نورسين وهيا مالها اصلا.. الخُلاصه اسراء مش هتمشي وهتفضل قاعدة معانا وهتبقي معانا من النهارده في اي حاجه تماااام.؟ 

اوليفيا بغضب وعناد_البنت دي لازم تمشي يا ادهم.. 

مهند_ادهم معاه حق علفكره فكري بعقلك يا اوليفيا لو مشيت من هنا يبقي هتمووت يعني هتمووت ف لازم تفضل معانا.

كل ده بيحصل قصادها وهيا واقفه في النص ساكته مش عارفه تعمل ايه وهيا دايما اللي كانت بتاخد قرارتها ودلوقتي هما واقفين كلهم يقرروا بدل عنها.. بقت انسانه تايهه مش عارفه هتعمل ايه او هتروح فين لو سابتهم وهيا ماصدقت انها لقت ناس معاها علي الأرض.. 

إسراء بصوت عالي_بااااس بسسسسس بقي عمالين تقررو عني واللي يقول تمشي وتقعد طيب انا هاريحكم انا مستعده امشي بس تقوليلي اهلي فين.. الحرب والتجارب اللي بتتكلمو عنها دي بتاع ايه؟ وانتو مييييين واشمعنا احنا اللي فضلنا من ضمن العالم كله ومره واحده يغمي عليا وبعدين افوق الاقي واحده بتنتحر قصادي وبتقول حجات غريبه يا عااالم انا في 15سنه ضاعو من عمري من غير ما احس بيهم ..حرام عليكم والله حرااام انا تعبت ياعااالم من اللي بيحصل ده كله حد يفهمني بقي ارجوكم ارجوكم..

بعد ما خلصت كلامها قعدت اسراء علي الارض وهيا بتعيط بصوت عالي وبتردد جواها “‏

إني عُبد آلله ولن يُضيّعني، إني عُبد آلله ولن يُضيّعني..” وفجأه لقت حد بيمسكها من ايديها جامد وبيقول= هتفهمي هتفهمي كل حاجه بس هاتي ايديكي وقومي يا اسراء انتي مكانك بيناا وهتفضلي معانا دايما يا إسراء بلاش تضعفي من اول الحكايه كده  طالما وصلتي لهنا وقدرتي تكملي يبقي انتي ال

قد يهمك أيضاً :-

  1. رواية ندم عاشق الفصل الثامن عشر 18 بقلم سلمى عماد
  2. رواية قلوب مفتوره الفصل الثاني 2 بقلم سلمى عماد
  3. رواية قلوب مفتوره الفصل الأول 1 بقلم سلمى عماد
  4. رواية قلوب مفتوره الفصل الثالث 3 بقلم سلمى عماد
  5. رواية قلوب مفتوره الفصل الرابع 4 بقلم سلمى عماد
  6. رواية اخوات زوجتي الفصل الخامس عشر 15 بقلم مني عبدالعزيز
  7. رواية ندم عاشق الفصل الأول 1 بقلم سلمى عماد

التعليقات

اترك رد