التخطي إلى المحتوى

 رواية غرام الرعد الفصل السادس والثلاثون بقلم رحمة أشرف

رواية غرام الرعد الفصل السادس والثلاثون بقلم رحمة أشرف

البارت 36💛💛

تاني يوم الصبح 

مروان بهزار.. علي فكره بقا.. انتي أم قاسيه 

ساره بضحك.. مش هتلعب بمشاعري ولا يعني لا 

مروان بجديه.. هخطفها 

ساره بعصبية مصتنعه.. ابقا اعملها وانا هجوزها لحد تاني 

مروان بابتسامه.. ايه ده امي حبيبتي والله العظيم.. حبيتك وحسيتك امي من اول ما شوفتك وانا حبيتك 

ساره بابتسامه.. والله 

مروان بابتسامه. وآلله.. طيب خلاص افجأها هنا 

ساره بجديه.. تؤ تؤ. انسي 

مروان بزهق.. ياا دي النيله.. طيب اعمل ايه 

ساره بجديه.. خليها لم ابوها يجي 

مروان بصلها بحزن طفولي… ما انا الي اعرفه عن الاستاذ طارق.. أن هو بيغير علي بناته.. يعني مسدوده من كذا اتجاه 

ساره بضحك .. يابني اهدي .. طيب انا هتكلم مع طارق .. وأقنعه… اشطا 

مروان بفرح. اشطااااات كمان. يبقا اتأجل لبعد بكره بليل أن شاءالله

ساره بابتسامه حنون.. خلي بالك من بنتي .. زهراء رقيقه جدا عكس الموكوسه الي اسمها رحمه … حطها في عنيك 

مروان بابتسامه .. دي في قلبي قبل عيني ..والله يا امي .. هحطها في قلبي قبل عيني ..هتبقا هي ملكة حياتي. وقلبي . وتاج راسي 

ساره بابتسامه..كان عندي تالت بنات ودلوقتي ..بقا عندي ٦ تلاته بنات وتلاته شباب 

مروان بغمزه .. وقريب هتبقي تيته 

ساره ضحكت .. أن شاءالله . المهم عرفة أن رعد نازل انهرضه 

مروان بابتسامه. مش عارف وآلله هو قال كده أنه هينزل بس رن عليا من شويه وقال إن حصل مشكله في الشركه … بجد شايل الشغل كله فوق كتافه ..

ساره بابتسامه.. ربنا معاه .. 

مروان .يارب. اخلع انا بقا. سلام 

ساره بابتسامه..سلام يابني.  

مروان نزل وبعديها خرجت رحمه وزهراء وريوان من الاوضه .. 

رحمه بابتسامه.. انتي ليه خلتينا نقعد جوه .. انتي أم انتي

ساره بعصبية. احترمي نفسك بدل ما اضربك 

رحمه بضحك … تضربيني.. طيب هقول لبابا عليكي.. هو يطلقطك ويجيب لينا واحده احسن .. 

ساره .. بت انتي عايزه قطع لسانك 

رحمه وهي بتطلع لسانها .. ماله لساني ..بقا. ما هو محترم أهو .. ولا هو تبلي علي الفاضي 

ساره بغيظ. يارب. الصبر. علي البلوي دي 

رحمه وهي بتاكل خيار ..عملتلنا اكل ايه. جعانه 

ساره بنرفزه..عملت مكرونه بالبشاميل. بس انتي مش هتاكلي 

رحمه بعيون القطط والي تلوي شفتيها .. وهون عليكي يا سوسو …شوفي انا كيوت ازاي 

ساره بتجاهل .. مش هتاكلي يعني مش هتاكلي 

رحمه بعياط … أن شاء الله .. بطنك توجعك يا سوسو يا بنت ام سوسو

ريوان وزهراء وساره ..ههههههههه 

زهراء بابتسامه ..سيبك منها يا ماما. قوليلي مروان كان عايز ايه. وايه الي جابه هنا ده 

ساره بجديه ..جي يشوف أمه فيها حاجه دي 

زهراء بغيظ منه .. فيها انك مش أمه وانك امنا احنا .. مش هم 

ريوان بابتسامه .. هنبدأو استغلال بقا .. وكده غلط ..وعيب في حقنا اوي 

رحمه لسه بتعيط 

زهراء بابتسامه.. انتي يا هبله بتعيطي ايه 

رحمه بعياط و صياح.. المكرونه ريحتها الحلوه اوي 

الكل ههههههههه

رحمه بغيظ . اضحكوا .. اضحكوا .. ما انتو بتستغلو اني كيوت وكتكوت في نفسي 

ساره بابتسامه..ههههههههه طيب انزلي يا عيوطه… هتاكلي 

رحمه بفرح ..هااااااا تحيا سوسو منصفت الجعانين 

الكل هههههه 

          **************************

في فرع من فروع شركة الجارحي عند رعد 

رعد بزعيق … معتصم. خلي بالك من شغلك مش كل شويه هزار في هزار 

معتصم بهدوء ..ما تهدأ يا رعد … وبعدين عيب اوي تزعقلي قدام الموظفين 

رعد بعصبية .. معتصم … لو مش هتشتغل كويس. بجديه وتبطل تفاهه .يبقا تمشي ..

معتصم بصدمه .. ماشي يا صاحبي ..شكرا. انا ماشي.

رعد بعصبية ..يبقا تمشي .. يلا 

مشي معتصم وهو غضبان من رعد 

رعد بزعيق .. ايييييه كل واحد علي شغله … والي مش هيشتغل بنزاهه.. يبقااا يمشي….. ودخل المكتب وقفل الباب بعنف 

انتبه لصوت تلفونه.  

رعد بعصبية ..الو 

احلام بتوتر .. احم .ممكن نتقابل انا وان

رعد بمقاطعة .. مش فاضي … ورايا شغل. سلام وفصل .معاها .. اتنهد بعصبية … وجاب رقم معتصم واتردد أنه يرن عليه .

أم عند معتصم 

معتصم بعصبيه. كنت عايز اساعده وهو كان اناني معايا .اوي 

الاء بهدوء. ياحبيبي ما انت عارف عصبية رعد … المفروض متزعلش منه. لانه مبيشفش قدامه وهو متعصب 

معتصم بعصبية .. زعقلي ..وهزأني قام الكل … وتقوليلي مزعلش .. 

الاء وهي تضمه ليها بحب كبير وحنان.. طيب خلاص اهدي يا روحي .متتعصبش.. شكلك وحش اوي علي فكره .. 

معتصم بابتسامه حب وضمها بعشق … خلاص يا حبيتي مش متعصب 

الاء بحب . عصومي 

معتصم بابتسامه.. قلب عصومي 

الاء بابتسامه وبرأه.. عايزه اجيب طقم جديد 

معتصم بصدمه. والي كان عندك من يومين ده ايه 

الاء بابتسامه. اديك قلت من يومين. عايزه جديد حبيبي 

معتصم بابتسامه حب. عيوني ليكي. حاضر يا ست. بس ارتاح دلوقتي.  

الاء بتظمر طفولي.. لا دلوقتي دلوقتي. حالا 

معتصم بتعب..تعبان والله يا روحي .هرتاح وبعدين نروح انا وانتي 

الاء بتفكير.. اممم ماشي. بس ساعه واحده بس 

معتصم وهو يحملها بين يديه .. قمر وانتي مطيعه 

الاء بتوتر .. معتصم نزلني. عيب كده .

معتصم وقد تمدد علي السرير وهي بين أحضانه ..هششش نامي بقا. يلا 

الاء بابتسامه ..حاضر . وضمته ليها .وذهبوا الاثنان في نوم عميق 

أم عند رعد 

خرج من الشركه لمؤتمر بره الشركه .. وكانت الصحافه والاعلام .. يتعاركون للوصول إليه وهو يمشي بكل شموخ بين رجال الأمن .. حتي وصل إلي السياره وصعد إليها 

         ******************

عند رحمه 

رحمه… شوفتي قرة عيني .. فخم فخم يعني من الاخر 

فكانت ساره وبناتها يشاهدون التلفاز .. وكان رعد وهو حديث كل الاخبار 

رحمه قاعده وهي بتاكل مكرونه وبتعاكس في رعد .. شايفين عيونه دي…. انا لحد دلوقتي معرفش لونها ايه … اخضر لسه مستواش ولا رمادي هادي …. ولا احمر داكن ..لم بيتعصب… ربنا يحمينا منه لم يتعصب 

كانت ساره وزهراء وريوان يضحكون عليها 

رحمه بابتسامه خفيفه وهي تأكل .. هييييح ياخي تبا لحلوتك 

ساره ضربتها علي قفاها ..احترمي نفسك اعمليلي حساب طيب 

رحمه ..ااااه لا ما انتي بقيتي مننا وعلينا بقا 

ساره .. انا معرفتش اربي. انا معرفتش اربي يا رب.  

رحمه بمقاطعة. صبرها 

زهراء وريوان .هههههههه 

ساره بغيظ ..قومي يا زهراء أطفئ التلفزيون

رحمه بتسرع. لا لا خلاص والله هتفرج بأدب .. 

ساره بجديه. أم نشوف 

رحمه بمشاكسه ..اصل يعني هو الي مز الصراحه 

ساره. انا بقول نطفيه احسن 

رحمه مسكت في ساره. خلاص والله ما انتي قايمه. ده كلام يا وليه… 

الكل.. ههههههههه 

أم عند رعد .فا كان يجلس علي مقعد وأمامه ميكروفونات كتير والصحافه والإعلام … ولاكن هو متجاهل كل ده .. وينظر الي ساعته 

صحفي ما .. بش مهندس. هل صحيح ..فكيت الشراكه الي بينك وبين معتصم باشا 

رعد رفع نظره ليه وقال ببرود .. محصلش حاجه زي كده .. انا ومعتصم باشا .. متعاونين جدا… 

الصحفي .. طيب هو فين يأكدلنا الكلام ده. 

… اظن ان البش مهندس رعد ..عمره ما قال كلام غلط 

الصحفي .. معتصم باشا… سمعنا أن انت والبش مهندس رعد .. حصل بينكم جدال حاد 

معتصم وهو يجلس بجانب رعد بابتسامه… عادي واحد وصاحبه .. وظن حضرتك يعني بتتجادل مع صاحبك في أوقات ..

الصحفي التاني . بش مهندس رعد .. في جديد في موضوع الشركه الام 

رعد كان ينظر إلي الملف ليرفع نظره له ويقول ببرود ….. الحمد لله الشغل رجع زي ما كان. ومفيش اي مشاكل في اي شركه من الشركات .. وهنفتح فرع جديد .. في مصر .. مع الشركه الام 

صحافيه ما .. سمعنا أن في علاقه بتجمع حضرتك ب الانسه احلام خليفه..

رعد ببرود اكتر .. انا واحلام .. اصدقاء فقط .. 

صحفي ما .. طب والفيديو الي انتشر مؤخرا بيجمع حضرتك بيها 

رعد نظر له ببرود وهو يوجه كلامه في انحاء المكان … انا والانسه احلام خليفه… اصدقاء وبس … والفيديو الي انتشر ده… كاذب …. 

           *****************************

عند رحمه كانت قاعده بتعيط 

الام .. مالك يا مصيبه 

رحمه بدموع وهي تشهق .. طلع امز من الاول وهو بيقول أنهم اصدقاء فقط .. شوفتي 

الكل ههههههههه ..

ساره ..اقسم بالله مجنونه. .. 

رحمه بدموع .. مز مز يعني 

زهراء بضحك ..انتي مجنونه يا بت انتي 

رحمه بابتسامه .. اه 

ساره ..طيب قومي يلا اقفلي التلفزيون ده .. وقومي اغسلي الموعين 

رحمه بصتلها بصدمه. هااااا.. و اسيب قرة عيني يتعاكس لوحده. لا طبعا. .. 

           ***************************

عند مروان ومراد كانو قاعدين يتابعو المؤتمر الصحفي 

مروان بضحك .ياخي تبا لبرودك .. ده 

مراد .. هو راجع أمته 

مروان .. هو المفروض انهرضه بس مش عارف … ربنا معاه الشغل كله علي كتافه 

مراد ..يارب. قولي بقا عملة ايه مع أم زهراء 

مروان بابتسامه.. قالت إنها هتكلم الاستاذ طارق…. وتقنعه اني افجأء زهراء بموضوع جوازنا….. وانت هعمل ايه من ريوان 

مراد بابتسامه وهبل . هتجوزها طبعا. دي الحب .. 

مروان بابتسامه..قصدي مش ناوي تفجأها زي ما هعمل مع زهراء 

مراد بتفكير .. امممم مش عارف .ممكن افجأها معاك .. 

مروان .. طيب يا خويا … ركذ بقا مع نبع البرود ده 

مراد …قصدك رعد … هههه مش عارف وآلله جايب البرود ده منين 

          ***************************** 

عند ريتاج قاعده في اوضتها بتفكر في اسامه .. طيب وانا بفكر فيه ليه. اصلا… هو مين اصلا علشان افكر فيه…… 

قطع شرودها رنين تلفونها برقم غير مسجل 

ريتاج كنسلت اول مره لاكن رجع يرن تاني فردت 

ريتاج بتردد.الو مين 

… حد بيعاكس 

ريتاج بعصبية .. لو سمحت يا استاذ احترم نفسك. .. مش بيت أهلك هو .. وفصلت 

اسامه وهو ينظر الفون بصدمه … يابنت المجانين … ورجع رن تأني لاكن مردتش .. 

فضل يرن كتير.  

ريتاج بعصبية. نعم في ايه تاني. 

اسامه بابتسامه.. مالك يا قطه .. في حد يفتح علي حد التلفون ده. افرضي كنت خالع راسي مثلا 

ريتاج بتوتر. اسامه 

اسامه بابتسامه. اااايوه ياختي اسامه 

ريتاج ببرود مصتنع. ايوه يا استاذ اسامه في ايه.   

اسامه .. طيب بزمتك في حد يقول كده. ده بدل ما تقولي وحشتني. يا واد يا سيمو … اخص عليكي

ريتاج وهي تتمالك نفسها بأن لا تضحك .. استاذ اسامه . احترم نفسك. .عايز ايه علشان احنا بنام بدري 

اسامه بغيظ .روحي نامي يا ريتاج ..انا اصلا الي غلطان. بقا أنا ماشي علي رجليه . ٥ كيلو علشان اعرف اكلمك .. وفي الاخر. بنام بدري. انا مني الله والله 

ريتاج مقدرتش نمسك نفسها وضحكت . هههه طيب طيب خلاص. وانت اصلا تمشي ليه ٥ كيلو علشان تتصل بيا 

اسامه بابتسامه حب .. مفيش يا ستي. حسيت اني عايز .. اسمع صوتك وبس 

ريتاج بكسوف. . طيب… ايه بقا. 

اسامه بابتسامه. ايه 

ريتاج بنرفزه .. تصبح علي خير يا حظابط 

اسامه بابتسامه.. استني بس….يا بت اقسم بالله وحشتيني…. 

ريتاج بكسوف .. استاذ اسامه التزم حدودك معايا مينفعش كده 

اسامه اخد نفس عميق. . بقا أنا بقول وحشتيني. تقولي حدودي.. ماشي يا قطه. بكره تبقي في بيتي. وأبقا اسمع كلمة حدودى دي تاني 

ريتاج بابتسامه. أن شاءالله لم اكون في بيتك بقا . بعدين قالت بصدمه. ايه بيتك دي .. .. يا عم انت. روح نام دي بين عليها هلاوس 

اسامه بابتسامه. طيب هلاوس بهلاوس بقا .. ريتاج .. انا بحبك 

ريتاج تتسع عيوناها بصدمه وكان الصمت هو سيد الموقف ..

اسامه تابع كلامه بابتسامه … حبيتك من اول ما شوفتك وكسوفك ورقتك وطيبة قلبك شدوني ليكي. .. الطيبه الي بتحاولي تخفيها ورا قناع الجنان ده … بس انا طيبتك لمستني … وبعدين اكتشفت اني بحبك بجد .. وعايز اتجوزك 

ريتاج بصدمه ..انا ..

اسامه بابتسامه حب.. اكيد ..وهتقدملك اول ما ارجع أن شاءالله من الخدمه دي .. ونتجوز يا قطه .. 

ريتاج بتوتر وخجل .. طيب طيب انا انا هقفل. تصبح علي خير 

اسامه بابتسامه. تصبحي علي خير يا قطة قلبي . وفصل .

ريتاج فضلت تنط علي السرير بفرح ..هاااا بيحبني بيحبني. انا بيحبني انا . ياالهوي. نروح نقول لرحمه. تلفوني فين 

      

           *****************

عند رحمه كانت قاعده سرحانه في رعد ومقربه من التلفزيون هو وبتبص في عينه. وفجأة رعد بص الكاميرا وابتسم. فأنخضت رحمه ..كأن رعد بيبصلها هي  

رحمه بابتسامه..حتي وانت بعيد . قليل الادب .. قطع كلامها صوت رنين تلفونها

رحمه بابتسامه.. ابو الصحاب. ده وقت ترني فيه 

ريتاج. ليه ياختي ماله الوقت 

رحمه بابتسامه.. زوجي وقرة عيني. في التلفزيون.. 

ريتاج بابتسامه.. يسهلو ياست 

رحمه بابتسامه. في ايه بقا 

ريتاج بتساؤل . بتعملي ايه 

رحمه بابتسامه. سوسو كانت قال ايه عيزاني اغسل المواعين بس علي مين… داحنا معلمين 

ريتاج بابتسامه.. مجنونه المهم. اسامه قال أنه بيحبني 

رحمه بابتسامه. بجد..أمته 

ريتاج بدأت تحكي الي حصل.   

رحمه ..ههههههههه طيب والله دمه زي العسل 

ريتاج ..ما المشكله اني مردتش عليه و قلتله تصبح علي خير ..

رحمه بابتسامه..تصبح علي خير وانا بالنهار 

ريتاج .. ما انا معرفتش اقول ايه غير كده 

رحمه بابتسامه ….احسن برضو. خليه يتعزب شويه 

ريتاج بابتسامه..طيب هروح افتح التلفزيون اشوف رعد 

رحمه بغيره . و تشوفيه ليه بقا يا روح امك

ريتاج بابتسامه..غيوره … أنا كده كده هنام. 

رحمه بابتسامه.. الامتحانات قربت واحنا مفتحناش كتاب منك الله 

ريتاج .. وانا مالي يا لمبي 

رحمه بابتسامه .ما الواحد كل أم يشوفك .. بيجوع وبس …

ريتاج . ليه بقا أن شاءالله حد قلك اني فاتح شهيه

رحمه بغيظ .غوري في داهيه… روحي نامي. الهي تزوري يا ريتاج يا بنت صابرين يا رب 

ريتاج بابتسامه… أن شاء الله انتي. سلام 

رحمه فصلت معاها ورجعت تبص علي رعد تاني 

       ******************

عند رعد ..بعد ما خلص المؤتمر …خرج مع رجال الأمن الي الخارج ..والصحافة والإعلام حوله .. الي أن صعد الي السياره .. 

وانطلقت .. 

امام الشركه .. 

رعد بابتسامه. يعني خلاص كده مش هتكلمني 

معتصم بزعل . تؤ تؤ.   

رعد ضحك.. والله بتفكرني ب مروان .. .. خلاص بقا فك. متبقاش قفوش 

معتصم بصله بغيظ .قفوش .. ماشي يا رعد ..

رعد بابتسامه.. خلاص بقا. وبعدين .. انا مسافر انهرضه بليل ..

معتصم بصدمه ..ايه ده بجد 

رعد بابتسامه..اه. يلا بقا علشان عايز اشوف الاء قبل ما امشي 

في ڨيلا معتصم 

الاء بدموع. طيب طيب اقعد معانا يومين كمان 

رعد بابتسامه. مينفعش .. حبيبتي مستنياني ارجع. وبصراحه. وحشتيني اوي 

الاء بدموع. ماشي يا سيدي. ما احنا مبقاش لينا لازمه. 

رعد بابتسامه.. مراتك دي عبيطه… يا بنتي. بقولك لو مرجعتش امها هتجوزها لغيري .. 

الاء بدموع. هتعزمني علي فرحك 

رعد بابتسامه. حاضر 

الاء . وهتجبولي لبس جديد 

معتصم بضحك… احنا لسه جيبين لبس من نص ساعه 

لاء بتظمر طفولي..ملكش دعوه. رعد هيجيبلي 

رعد بابتسامه. اكيد هجبلك. بس خلاص بقا بطلي عياط 

الاء بدموع. عصومي 

معتصم قرب منها . وخدها في حضنه ..ليهدأها …… 

الاء وهي تجفف دموعها. بقيت كويسه شكرا يا عصومتي 

معتصم بابتسامه. ولا يهمك يا روح عصومتك … 

الاء بحب… بحبك يا عصومي 

رعد بابتسامه.. طيب اقوم انا بقا علشان الحق احضل الشنطه 

معتصم بابتسامه. طيب يلا هروح معاك ..

رعد بجديه. لا خليك مع مراتك وانا .. هخلص أموري وهرن عليك قبل ما هروح علي المطار 

   

       *********************

عند احلام 

أم احلام .. ماذا بكي عزيزتي 

احلام بدموع .. رعد يا امي .قال إننا أصدقاء بس.. 

الام بحنان وهي تتحدث بالمصري .. طيب يا حبيبي ما انتي عارفه أنه من الاول مش بيحبك كا حبيبه ..

احلام بدموع والم .. كان عندي امل أنه حتي ينتبه لوجودي .. جنبه… اااه يا ماما. قلبي بيوجعني 

الام وهي تربط عليها .. سلامة قلبك يا روح ماما … اهدي .

احلام بدموع. بحبه اوي يا ماما بحبه. وهو مش حاسس بيا حتي 

الام بحزن. .. يا احلام. هو معشمكيش من الاول بحاجه. يا بنتي. … انتي الي بنيتي احلامك ومستقبلك عليه .. من غير ما تعملي حساب لليوم ده 

احلام كانت تنظر للتلفاز ودموع تعرف طريقها للاسفل 

       

         *****************

في المطار .. 

مروان بابتسامه . طيب هستناك انا في المطار بقا 

رعد بجديه.. تمام … سلام بقا علشان الاء واقفه علي راسي.  

مروان ..هههههه سلملي عليه كتير. اوي 

رعد .ماشي..يلا سلام .. وفصل 

معتصم بابتسامه.. ماكنت تستني ننزل معاك يا بني 

رعد بابتسامه.. معلش بقا هستناك في مصر .. 

معتصم .. اكيد يابني. هو ده كلام … مالك بس يا روحي. 

الاء بدموع .. خلي بالك من نفسك 

رعد ضحك وطلع من جيبه انسيال ومد أيده بيه .. خدي ده ليكي 

الاء بصدمه. ليا انا 

رعد بابتسامه. اه.   

الاء اخدته وفرحت بيه. عاااااا. جميل جميل. 

معتصم وهو يضع يده علي بقها. اهدي يخربيتك .

رعد بابتسامه.. انا ماشي. خلي بالك من اختي ياض 

معتصم. هو خد يقدر يجي جنبها ياعم. انت… دي العشق الممنوع 

الاء .. توصل بالسلامه يا رعد .. خلي بالك من نفسك 

رعد بابتسامه.. سلام 

صعد رعد علي متن الطائرة الخاصه به… ليجلس بارتياح .. وبعدين يخرج تلفونه ويجلب صورة محبوبته ليتأملها بحب كتير . وشوق اكبر. .. 

          *****************

عند رحمه كانت قاعده في الاوضه بتذاكر علشان الامتحانات قربت دخلت الام عليها . 

ساره بجديه. متقدملك عريس 

رحمه سابت القلم ونظرت ليها . نعم. مين بظبط 

ساره بحده . في حد غيرك هنا 

رحمه باستغراب. بس يا ماما. انتي عارفه 

ساره بجديه. .العريس الي جيلك ده… جي مع ابوكي من السفر نازل معاه مخصوص علشان يتقدم ليكي .. .. وانا معرفتش اقول لابوكي ايه 

رخمه بدموع .. قولي له اني لسه بدرس 

ساره بصتلها. أبقي قولي له انتي .. وجهزي نفسك بعد بكره ابوكي راجع ومعاه العريس ده… .. وتركتها وخرجت 

رحمه اخدت نفسها بعمق وضيق .. ودموعها تنسدل. علي خديها ..

        ***************************

قد يهمك أيضاً :-

  1. رواية وتيني الفصل العاشر 10 بقلم شيماء أشرف
  2. رواية وتيني الفصل الحادي عشر 11 بقلم شيماء أشرف
  3. رواية وتيني الفصل الثاني عشر 12 بقلم شيماء أشرف
  4. رواية وتيني الفصل الثالث عشر 13 بقلم شيماء أشرف
  5. رواية الطفلة والجبار كاملة بقلم ميرا ابو الخير
  6. رواية وتيني الفصل الخامس عشر 15 بقلم شيماء أشرف
  7. رواية وتيني الفصل السابع عشر 17 بقلم شيماء أشرف

التعليقات

اترك رد