التخطي إلى المحتوى

   رواية عندما يعشق العلماء  الفصل السابع بقلم دينا عويس

مرت الاجازة على خير بنجاح دينا في مادة الفيزياء

وكان الملل هو المسيطر على جميع الابطال مع أتم الاستعداد لاحضار كل مسلتزمات الجامعات

وها قد أتي الاسبوع الذي، يليه بدأ عام دراسي جديد

________________

*في بداية العام الدراسي الجديد لجميع الابطال

بدأت مي تحضير جميع الملابس التي تحتاجها في الذهاب الى الجامعة وتجهز كل الاوراق لاحضار الكارنية

*أما سما كانت تستعد ايضا مثل صديقتها مي وكذلك نسمة في تجهيز الملابس والاوراق الخاصة بالجامعات

*أما دينا كان الحزن يملئ قلبها لانها ستبعد عن صديقاتها لانها ستكون في جامعة بني سويف كلية خدمة اجتماعيه التنموية جامعة بني سويف

أما الصديقات الثلاثة في جامعة القاهرة

~~~~~~~~~~~~~~~~~

في منزل مي

كانوا الاربع فتيات يجلسن لتوديع بعضهم البعض فستبدأ حياة كلا منهما مختلفة عن الاخرى كلا منهما ستكون تخصص مختلف عن الاخري

دينا بحزن :_ كده انا بس اللي هسكن في بني سويف وانتوا لا

مش هاشوفكوا تاني للاسف

مي بمواساة :_ دا قدرك يا دندون متزعليش واكيد في خير ليكي في كده استعيني بالله بس وان شاء الله خير واعملي كل اللي عليكي

دينا:_ ان شاءلله يا حبيبتي

سما بضحك :_ يا هبلة زعلانه على ايه كده هنشتقلك أكتر وبعدين انا ومي ونسمة مش هنشوف بعض كمان واحنا في جامعة واحده بس كل واحده في كلية مختلفة وحياة مختلفة

كده هنوحش بعض أكتر

نسمة بضحك :_والله انتي اللي هبلة يا بنتي ان شاء الله هنبقى على اتصال باذن الله ومش هنسيب حاجه تفرقنا ابدا ان شاء الله كل فترة نحدد وقت عشان نتقابل

دينا :_ ان شاء الله

المهم همشي انا بقى معلش عشان ماما قالتلي متتاخريش

مي :_ لا خليكي معانا شويه بس

دينا :_ معلش يا مي عشان بكره عندي سفر وتعب انتي عارفه

مي:_ ربنا معاكي يارب ماشي يا حبيبتي سلام

سما ونسمة :_ واحنا كمان نستأذن بقى معاها

مي بزعل :_ انتوا كمان والله انتوا رخمين انا قولت هنقعد شويه مع بعض

سما ونسمة :_ وقت تاني ان شاء الله

مي :_ ان شاءلله مع السلامه سلام

—————————————-

في الصباح الباكر في اليوم التالي

غادرت دينا الى مكان السكن في بني سويف لكي تدرس في كلية الخدمة الاجتماعية التنموية هناك

عند الوصول الى مكان السكن

ابراهيم بحب :_ مش عارف ازاي هقدر اقعد من غيرك يا حبيبتي لا مش هقدر قولتلك ادخلك جامعة خاصة عندنا عشان تبقي معانا دايما بس انتي رافضة هتوحشيني

دينا :_معلش يا حبيبي حبيت أرضى بحكم الله وأقبل بكليتي اللي انا اتقبلت فيهاا وبعدين ان شاء الله كل اسبوع هاجي وأخليك تزهق مني كمان ههه

ابراهيم :_ لا الصراحه كنت زهقان منك ومن غناكي، وهبلك بس يالاا اختي بقى لازم اقول الكلمتين اللي قولتهم دول هههه

دينا بزعل :_ والله انت رخم بقى كده ماشي مش هاجي تاني

ابراهيم بضحك :_ والله انتي هبلة بجد يا بنتي بهزر معاكي هو انا عندي أغلى منك برضو

دينا بغمزة ٠:_ في اغلى انت هتقولي هههه

ابراهيم :_ بت عيب يالا أطلعي بقى عشان تجهزي لأسوا ايام حياتك اقصد احسن ايام حياتك ههه يالا هطلع معاكي عشان اطمن

دينا :_ يالا وخليك معايا شويه لسه متعودتش على المكان خايفه

ابراهيم بحنان :_ لا يا حبيبتي انتي كبرتي لازم تجربي كل حاجه بس طبعا بما يرضي الله يعني عيشي حياتك مش المكان لو اتغير كده انتي اتسجنتي لا صاحبي بنات كويسين زي صحابك اخرجي اضحكي عيشي سنك

دينا بحب ٠:_ حاضر يا احلى أخ في الدنيا كلها

ابراهيم :_ يالا بقى نطلع شنطك دي انا عارف انتي لامه كل هدوم البيت ولا ايه هههه كل دا يا ماما ههه

دينا بضحك :_ احتياجاتي بقى وكده هههه

قد يهمك أيضاً :-

  1. رواية انتقام وعشق الفصل الخامس عشر 15 - بقلم اميرة محمود
  2. رواية يا انا يا هي (عشق الجاسر) الفصل الخامس 5 بقلم هاجر عبدالحليم
  3. رواية حبك نار الفصل التاسع عشر 19 بقلم اسماء الكاشف
  4. رواية غرام قلبي الفصل الأول 1 بقلم نبض القلب
  5. رواية غرام قلبي الفصل الثالث 3 بقلم نبض القلب
  6. رواية غرام قلبي الفصل الثاني 2 بقلم نبض القلب
  7. رواية غرام قلبي الفصل الرابع 4 بقلم نبض القلب

التعليقات

اترك رد