التخطي إلى المحتوى

 رواية روز وعشقها المحرم الفصل السادس عشر 16 والأخير بقلم دينا عبد الحميد

قائلا اسف يا انسه في تحقيق جوه 

روز افهمي الموضوع مهم حياه او موت 

الشخص يا انسه تفهميني الموضوع كبير 

روز صدقني في مستقبل شخص هيتدمر لو مدخلتتيش قولهم بس انى جايه بخصوص زين اقصد دكتور زين ارجوك انا مش هاتحمل يتاذي بسببي ارجوك 

ليبتسم  الشخص ويدخل عليهم 

في داخل الغرفه 

احد الاشخاص المسؤولين عن التحقيق مع زين:دكتور زين الفديوا تم نشره بوسائل التواصل الاجتماعي تحت عنوان دكتور يسئ استخدام سلطته 

هل تنكر صحة الفديو 

زين بهدوء لا مش بانكر 

شخص آخر انا عايز اساعدك انت دكتور شاطر في مجالك 

شخص تالت  لو البنت شهدت أن ده بان الفديوه ده حقيقي بس انت مارغمتهاش على حاجه

زين بهدوء بس الفديو كله صحيح 

في تلك اللحظه يدخل شخص ليهمس في اذن أحد المحققين فيبتسم ويقول دخلها 

فتدخل روز وتنظر لزين بغضب لانها اخفي عنها بينما ينظر لها زين بتحذير أن تنطق بحرف فتتجاهل نظراته وتدخل لتقول اعرفكم بنفسي انا فيروز أدهم الرويعي بنت عم دكتور زين امين الرويعي 

ليقول محقق خير يا انسه 

روز بهدوء انا إلى مع زين في الفديو لو عملت زوم ودققت هتلاقي الوش انا بس مش واضح 

محقق اخر طب والمفروض نعمل ايه 

روز بهدوء المفروض أن مفيش تحقيق اصلا لان لو حضرتك ركزت في الفديوا أن زين كلمني فسبته ومشيت ودخلني العربيه وقال حاجه فأنا بتلقائية حضنته من فرحتي واظن أن ده كمان بره الحرم الجامعي يعني مش بخصكم في حاجه 

الشخص التالت ممكن افهم زين قالك ايه 

روز بهدوء انا هقول لحضرتك بس ده ذوقيا لان خصوصياتي مبحبش ادخل حد فيها السبب ان زين قال أنه خطبتي وحاب الدبل كمان وانا وزين بنحب بعض من زمان ومتربين سوا وعرفت كمان أن معاد كتب الكتاب تتحدد ففرحت 

نظر أحد المحققين وقال وفين الدبل 

ابتسمت روز ورفعت يدها وقالت اهي 

فقال دي بتاعتك في بتاعت  دكتور زين 

روز بهدوء اقتربت من زين ورفعت يده لتريهم إياها 

فابتسم وقال وياترى لو بقينا على دبلة حد فيكم هنشوف اسم التاني 

ابتسم زين الذي آفاق اخيرا من صدمته وقال ايوه ثم خلع دبلته قائلا اتفضل 

لينظر الرجل ويجد قد حفر عليها (روزى)

فيتعجب فيبتسم زين وقول أحنا ديما ب ننادي فيروز ب روز وانا بتقولها روزي 

ابتسم الشخصين الآخرين لأن الحديث اخرص صديقها وقال أحدهم مبروك يا زين وقام بعناقه 

بينما قال الآخر بتحبك قوى وهمس في أذنه وقعت في بنت قمر وذكيه يا ابن المحظوظه انت 

فلكزه أدهم بغيظ في الخفاء وقال اتلم ياض دى روز مش واحده من الشارع 

بينما نظر الثالث بغضب وقال أنا هاقفل المحضر يا دكتور بس خد بالك مش كل مره هتعدي 

فابتسم الاثنين الآخرين وقالوا دلوقتي تقدر ترجع شغلك يا دكتور بس متنساش تدعينا على فرحك 

فابتسمت روز وردت عنه اكيد طبعا ده هيبقي لقاء العظماء اشهر ناس في البلد هتحضر واولهم حضرتكم

فأمسك زين يد روز بحب وتملك وقال عن اذنك عندي محاضره بعد ربع ساعه يا دوب الحقها 

ثم اتجه مع روز لمكتبه ومعه روز واغلق الباب لينظر لروز بغرامة ويقول ايه الي عملتيه ده 

روز بتلعثم عملت ايه 

زين دخلتي بدون اذني واتكلمتي رغم تحذيري 

روز بقلق ايه دا بجد مخدتش بالي انك بتحذرني

زين وبالنسبه لأن لبسك ضيق شويه 

روز ضيق شويه صغيره بس غصب عني ملحقتش اغير من قلقي  

زين وبالنسبه لموضوع الخطوبه 

روز بهدوء لقيتك مش ناوي تاخد خطوه رسمي قولت تجبرك انا 

زين وتجبريني ليه 

واتوترتي ليه

روز بهايم في أعينهم التي تشبه العسل الصافي تقول ها….

زين بضحك بقولك ليه 

بتركيز في غمازاته ها 

زين بضحك شكلك واقعه خالص 

روز بغرامة دائره قوي يا حبيبي

نظر زين لساعات وقال بجديه طب فوقي وبعد المحاضره نتكلم ثم امسك يدها متجها المدرج فمشت روز بحزن كالاطفال 

فدخل زين المدرج ممسكا يدها ليصعق الجميع 

وأخذها واتجه لمنصة الشرح ثم قال بهدوء 

اعرفكم بنفسي انا الدكتور زين امين الرويعي والي شفتوها معايا في الفديوا ده كانت طالبه عندي بس ده في الحرم الجامعي لكن بره الحرم الجامعي هي الانسه فيروز أدهم الرويعي حبيتي من الطفوله اولا وخطبتي وبنت عمي ثانيا وزوجتي قريب جدا ثالثا 

كنت اقدر ببساطه من اول يوم ادخل وهي في أيدي واقدملها استثناءات وتتعامل معاها بدون القاب وكان هيبقي عادي 

لكن الواقع اني اتهامات معاها بمهنيه ودينا باراعي ضميري في كل حاجه ويمكن تقيم اي شئ يخصها بالضغط عليها عنكم 

لاني واثق في قدرات روز  ولأني باراعي ضميرى المهني كمان 

كنت حابب اوضحلكم النقط دي قبل منبدأ المحاضره ثم نظر إلى الطلاب الواقفين أمام المدرج مذهولين أن  زين بدأ مبكرا وقال اتفضلوا ادخلوا

ثم نظر لروز ونظر لساعته فترك يد روز وقال انسه فيروز اتفضلي في مكانك لأن المحاضره هتبداء

 فقالوا روز بهدوء حاضر يا دكتور زين 

وبعد انتهاء المحاضره اصطحب زين روز للمشفي وجلس معها 

زين بحب عملتي كده ليه بجد ومتبصليش وتسرحي 

روز بهدوء فاكر واحنا صغيرين لما كنت اكسر حاجه او اعور حد وابوظ الدنيا انت كنت بتيجي بسرعه وتقول انك انت الى عملت ده وتتعاقب مكاني 

زين وايه فكرك بالكلام ده تاني 

روز النهارده عملت نفس الحاجه انا إلى اتعصبت وانا الى حضنتك وانت الى كنت هتتأذي 

كنت بحبك من زمان بس كنت بانكر 

زين ليه 

روز خفت اندم 

زين ودلوقتي 

روز بعشقك 

يامن غزوا الفؤاد وسرقت النبض وتركت حزني في شباب لا تتركني يا سر انفاسي وسبب تعلقي بالحياه 

زين بصدمه روز انتي سخنه 

دخل في تلك اللحظه الطبيب وقال لا روز خفت هي مستر أدهم واظن أن الاحسن أنهم يكملوا جلساتهم في البيت 

زين بجد 

ليدخل امين وادهم ويقولوا معا الفرح الاسبوع الجاي 

زين بفرح بحبك يا ادهم يا جامد 

وتتجه روز لامين وتحتضنه 

وبعد سنه وكام شهر 

في المستشفي روز بصراخ الحقني يا زين باولد 

زين بغضب دي سابع مره الاسبوعين دول منك لله انتي وعيالك مبقتش عارف انام 

روز بصراخ اتصرف يا ابن الهبله هموت 

زين بانزعاج هو انا دكتور يا بنت العبيطه 

روز بصريخ  يا لهوي

دخلت روز وبعد مده خرجت الممرضه وقالت مبروك يا استاذ بنتين زي العسل 

ففرح زين وقفز بصراخ وقال طب وروز 

الممرضه بخير هي كمان 

زين بضحك انا بقيت اب يا امين وعندي بنتين 

بعد خمس سنوات في منزل العائله 

كانت روز تجلس هي وزين يتذكرون كيف تم زواجهم 

واذا بصراخ 

فركضا ليجدوا الفتيات يتقاتلون 

زين بهدوء ليه كده 

رنا دي روان يا بابا 

روان غلطت رنا الفكره 

روز بغضب حصل ايه 

روان انا قولت لرنا بحب ادهم وعايزه اتجوزه قالت إنها بتحبه 

لتقف روز بصدمه ويضحك زين ويقول شكل أدهم مجنن الكل 

بينما يدخل أمين ويقول ومين بيحب امين 

فتركض رنا بحب وتقول أنا يا امين وتحتضنه  وتغيظ رنا قائله خلاص خليكي انتي وادهم انا هاتجوز امين 

زين بضحك طب وانا 

ليقول أدهم وأمين والاولاد خليك مع روز لتقتلنا 

ويضحك الجميع في مشهد عائلي رائع الجمال 

قد يهمك أيضاً :-

  1. رواية حبك نار الفصل الثاني وعشرون 22 بقلم اسماء الكاشف
  2. رواية عشق وليد الصدفة الفصل الفصل الثالث والعشرين 23 بقلم اية عبيد
  3. رواية للقدر رأي آخر الفصل العاشر 10 - بقلم بسملة بدوي
  4. رواية للقدر رأي آخر الفصل الحادي عشر 11 - بقلم بسملة بدوي
  5. رواية للقدر رأي آخر الفصل الثاني عشر 12 والأخير - بقلم بسملة بدوي
  6. رواية انتقام يولد الحب الفصل السادس عشر 16 بقلم ايمان
  7. رواية احببت ابن عمي الفصل الثالث 3 - بقلم ملك احمد

التعليقات

اترك رد