التخطي إلى المحتوى

رواية بائعة المناديل الفصل الخامس 5 بقلم زهرة عصام 

لفصل 5 بائعة المناديل

ضحكت حبيبة و قالت عملت حاجات كتير أوي

يامن طب يلا احكي

حبيبة ماشي بعد ما كذبت على بابا .. بابا بصلي اوي و

نظر والد حبيبة اليها بشدة و غضب و قال انتي عملتي كدا

حبيبة لا معملتش

سماح بدموع مصطنعة بقي انا هكدب عليك يا موسي دي زي بنتي بعملها بالظبط زي يمني بس هي الي دايما تقولي انتي مش امي و عمرك ما هتكوني امي

شردت حبيبة و تذكرت ذكري سيئة بالنسبة لها

حبيبة ماما سماح ممكن اااا

سماح انا مش ماما يا زفته انتي انا طنط سماح انا معنديش غير بنت واحده و هي يمني

موسي الكلام دا صح يا حبيبة

أفاقت حبيبة من شرودها و قالت لا مش صح يا بابا هي بتكذب انا ما عملتش كدا ابدا انت تصدق عني كدا انا بنتك حببتك يا بابا

موسي و اي حكاية مش مدخلاها ثانوي دي أن شاء الله

سماح بخبث يا موسى انا بقول الست ملهاش الا بيت جوزها يعني تدخل تجارة مع يمني و بعد كدا تروح لصاحب النصيب

حبيبة لا طبعا دا كلام كله جهل في جهل يعني عاوزه تفهميني أن لو بنتك كانت جابت مجموع ثانوي مكنتيش هدخليها

سماح أنا كلامي جهل يا حبيبة ماشي يا ستي تسلميلي بعد اذنكم ثم غادرت الغرفة بابتسامة رضا

حبيبة بابا انت مش هتسمع كلامها و هتدخلتي ثانوي صح

موسي سبيني أفكر في الموضوع دا دلوقتي و هرد عليكي الصبح أن شاء الله

حبيبة تمام تصبح على خير

موسي تلاقي الخير

الصفحة الرئيسية عالم زهرة Zahra’s World

تاني يوم الصبح لقيتها بتبصلي و تضحك عرفت انها عملت حاجه و أن بابا هيرفض و طلعت توقعاتي صح

موسي عاوزك يا حبيبة قبل ما انزل

حبيبة حاضر يا بابا

موسي بصي يا حبيبة انتي هتدخلي تجارة مع يمني

حبيبة بس انا جايبة مجموع كبير و عاوزه ادخل ثانوي مش دا كان حلمك اني اطلع مهندسه و اكبرلك المصنع بتاعك

موسي بصرامة الكلام خلص يا حبيبة هتدخلي تجارة مع يمني علشان تبقوا مع بعض مش هينفع واحده ثانوي و واحدة تجارة كدا هفرف بينكم لما انتي تطلعي مهندسة زي ما بتقولي هي هتغير منك و مش هينفع كدا

حبيبة بدموع لو ماما كانت عايشة مكنش كل دا حصل.. لو كانت عايشة مكنتش هتسبني لمراتك و بنتها يلطشوا فيا .. أنا مش مسمحاك يا بابا مش مسمحاك و هتتحاسب عليا يوم الدين

يامن بس كدا باباكي ملوش ذنب يا حبيبة

حبيبة لا له ذنب و كبير كمان لما يسيب مراته تعمل فيا ما بدلها يبقي ذنبه كبير اوي كمان .. هو السبب المفروض كان صدقني انا مش هيا

يامن خلاص معاكي حق كان لازم يصدق الي مربيها مش بنت سلطح ملطح

حبيبة شوفت بقي أن معايا حق

يامن هو دا السبب الي خلاكي تسيبي البيت

حبيبة لا طبعا يا ريت كان دا السبب كنت سكت و كملت و خلاص

يامن اومال اي السبب

حبيبة كمل انت الأول بقي

ضحك يامن بصخب مستغلة انتي يا حبيبة صح

حبيبة ايوة طبعا

يامن كنا وقفنا لحد فين

حبيبة بسرعة لحد ما صاحبك قالك حقيقة خطيبتك و انت قولت هتتصرف

يامن لا مركزه يا بت

حبيبة طبعا طبعا

يامن إلي حصل بعد كدا اني قررت اراقبها بس هستني لما يهدي الموضوع شوية و الست الوالدة طبعا ماثرتش و حاولت تلم الموضوع علشان شكل العيلة في المجتمع

يامن اول ما روحت البيت جت عليا و قالت

فلاش باك..

دلف يامن الي المنزل فأسرعت إليه والدته تقول .. اي الكلام اللي سمعته دا يا يامن انت هتسيب خطبتك بجد

يامن بهدوء ايوه يا امي هسبها .. هي مش شبهي و لا انا شبهها فننفصل بهدوء

مينفعش تسبها شكلنا اي قدام المجتمع لما يامن بيه صاحب شركة آل عمران يسيب بنت أكبر رجال الأعمال

يامن هو الجواز عندك شهرة بس يا سهير هانم وألا اي

سهير يا حبيبي انا تهمني مصلحتك و انا شايفة أنها مع نهي

يامن هنفذلك رغبتك بس صدقيني لو صدر منها اي شئ مش عاجبني مش عارفه هعمل اي

عدي اسبوع علي الكلام دا و من غير جديد الا اني قررت انزل اراقب نهي بنفسي … استنيتها تحت بيتها و مشيت وراها لحد ما لقيتها داخله كبارية و بترقص بقرف جدا

حبيبة عملت اي انت بقي بعد كدا

يامن دخلت وراها

قاطعته حبيبة بشهقة الكبارية

يامن ايوة الكبارية

يامن جبت منها الخاتم الي دفعت فيه كتير اوي مهو مش هسيبه لواحدة زي دي

سفقت حبيبة بيدها و قالت جدع يا عمو

يامن كملي انتي بقي قصتك

بعد كام يوم لقيتها جاية تقولي اسيب البيت و لما رفضت قالت

سماح انتي يا بت انتي يلا قومي سيبي البيت دا فورا دا بيتي انا و بنتي و بس

حبيبة لا غلطانة دا بيتي انا و لو علي اللي المفروض يمشي فهو حضرتك

سماح لا مهو انتي هتمشي برضاكي أو غصب عنك .. و الا هروح اقول لباباكي انت بنت مش تمام و نجوزك لواحد أكبر من ابوكي شخصيا

حبيبة و تفتكري بابا هيصدق كلامك عليا لا طبعا

هزت سماح كتفها و قالت تعالي نجرب و انا اللي هكسب زي كل مره

خافت حبيبة فوالدها يصدق سماح دائما أخذت شئ من ملابسها و غادرت المنزل فورا

بس كدا اخدت السلسلة بتاع ماما اللي جبتهالي و أخدت فلوس كنت محوشاها و سبت البيت

يامن فعلا لايق عليها اسم بنت سلطح ملطح … و عملتي اي تاني

حبيبة اشتريت مناديل بالفلوس اللي معايا و ببيعها زي ما انت شايف

يامن ربنا علي مرات ابوكي دي .. ياااه دا الوقت اتاخر اووي انا مطر امشي

حبيبة مع السلامه يا عمو

يامن و انتي هتعملي اي

حبيبة هبات هنا علي الديسك دا

يامن لا مش هينفع اسيبك كدا تيجي معايا

نظرت له حبيبة بغضب و ****

آسفة ان كنت اتاخرت بس كنت تعبانة اوى

قد يهمك أيضاً :-

  1. رواية يا انا يا هي (عشق الجاسر) الفصل الخامس 5 بقلم هاجر عبدالحليم
  2. رواية حبك نار الفصل التاسع عشر 19 بقلم اسماء الكاشف
  3. رواية غرام قلبي الفصل الأول 1 بقلم نبض القلب
  4. رواية غرام قلبي الفصل الثالث 3 بقلم نبض القلب
  5. رواية غرام قلبي الفصل الثاني 2 بقلم نبض القلب
  6. رواية غرام قلبي الفصل الرابع 4 بقلم نبض القلب
  7. رواية غرام قلبي الفصل الخامس 5 بقلم نبض القلب

التعليقات

اترك رد