التخطي إلى المحتوى

     رواية أحببت مريض نفسي  الفصل الثامن بقلم ندى ياسر

أخيراً جيتي لحد عندي !

– ‏ندي : انت وتخطفني طب لي ..

–  ‏حسام : بقي تصغريني انا قدام الناس يوم الخطوبه وتهربي …

– ‏ندي : انا مهربتش انا انا اتخطفت بس حتي لو مكنتش اتخطفت يومها كنت فعلا هربت انا مش هدخل علاقه كلنا هنطلع منها خسرانين ، احنا من حقنا نختار مش نتجبر وبالذات في العلاقات عشان تكمل …

– ‏حسام: بس انتي عارفه ان انا بحبك ..

– ‏ندي :بس انا محبتكش لأن شايفاك اخويا غصب عني أنا لما وعيت علي الدنيا حطيتك في خانه لاخوات ومقدرتش اغيرها ..

– ‏حسام : مقولتيش لي انك مش عايزاني ..

– ‏ندي  : قولتلك يوم م قولتلك أن شايفاك اخويا قولتلي بكرا تحبيني المشكله ان كلكم بتفكرو أن لو الواحد اتحط في موقف وبقي قصاد لأمر الواقع هيقدر انو يحب لا ابداا انتو فاهمين غلط لان اللي بعد كدا مهيكونش حب دا هيكون عشره بس عشان العشره بس هنكمل …

 ‏- ‏حسام : بس انتي مهربتيش عشان كدا انتي هربتي عشان تتجوزي عشيقكك …

 ‏ندي : عشيقي..؟ انت مجنون ..

 ‏حسام : لا مش مجنون انا كنت مجنون لما كنت مفكر انك حد كويس بس انتي شخص زباله ومش انا اللي تطلعيني قدام صحابي عيل وزاي م طلعتيني عيل هخلي لاستاذ اللي انتي اتجوزتيه عشان فلوسه عيل هوا كمان ..

 ‏ندي : انت مجنون هتعمل اي ..

 ‏حسام : اصبري مستعجله لي كل حاجه في وقتها حلوه ي حلوه ..

 ‏__________________

ريان : القمر قاعد لوحده بيعمل اي ؟

روفان : أبيه انت اي اللي جابك هنا ؟

ريان : جاي اسمع رايك ي ست البنات ..

روفان : قلبي في ذمه الله خلاص ،يااخي انت اي بتجيب الكلام الحلو دا منين ؟

ريان : هوا انتي لسه سمعتي حاجه ي ملاكي ، يلا بقي قوليلي اي رايك ..

روفان : مش موافقه ..

ريان : اشطا الخطوبه هتكون لاسبوع الجاي ..

روفان : انت اهبل ي ابني انت اكبر مني ب 10 سنين ..

ريان : ايوا وفيها اي يعني ..

روفان : صغيره عليك دا انا بالنسبالك بيبي ..

ريان : لا انتي بالنسبالي اجمل و احلي بنت شافتها عيني ..

روفان : احم ، أبيه م تتعدل ..

ريان : معدول مع الكل إنما معاكي تؤتؤ ، يلا بقي هروح اطلب ايدك من باباكي ..

روفان : انت مجنون ، لا مجنون بجد ..

ريان : بصراحه يعني مجنون بحبك يجميل انت..

روفان : انت ناوي تموتني ي أبيه ..

ريان : وحيات امك لو قولتي أبيه تاني ل ربيكي ..

روفان : انت بتقلب كدا لي ..

ريان : عشان مفيش واحده تروح تقول للي هيبقي جوزها ي أبيه اي هتجوز طفله ..

روفان : م انا مش موافقه عليك اصلا انت اي معندكش دم ..

ريان :انتي شايفاها أن معنديش دم عشان متمسك بيكي طيب ي روفان مش هزعجك تاني ..

ريان بعد م رد عليها مشي من غير م يسمع ردها وكان ماشي وهوا متعصب وحزين لأن الكلمه جرحته ..

أما روفان مكنتش أقل منه في الزعل وحست فعلا انها جرحته بكلمتها وأنه من حقه يزعل ..

___________

غزل: انتو مجانين امسك قضيه فيها قتل لا وكمان ابنكم معترف بالجريمه و مفتخر بيها وكأنه واخد جائزه نوبل ..

المعلم حامد وهوا بيرفع السلاح : يبقي تتشاهدي ي حلو ..

شخص من وراء : لا دا انت اللي تتشاهد بقي علي نفسك …

المعلم حامد : وانت مين انت كمان ..

شهاب : خطيبها ، وطبعا اللي يجي علي خطيبتي اموتهه مكانه ..

غزل بذهول : خطيبتك ..

شهاب بصلها و غمز وهيا فهمت قصده 

غزل : قره عيني وصل وهينقذني منكم ، وراحت قربت من شهاب ووقفت جمبو ..

شهاب ب همسه : دي مبالغه كدا ع فكرا ..

غزل : اسكت انت مش عارف حاجه ..

شهاب : مشوفش وشك هنا تاني انت وهوا ورجالتكم وإلا نهايتكم هتكون علي ايدي ..

المعلم حامد : ابقي خاف علي الموزه بقي خطيبتك لأن مش انا اللي اتهدد وكمل كلامه ، يلا ي رجاله ..

خرج المعلم حامد ورجالته وفضل شهاب وغزل لوحدهم ..

غزل : انت اي اللي جابك هنا ؟

شهاب : اخر مره قابلتك فيها وقعت منك دي قولت اجبهالك احسن تكون عايزه تصرفي منها فلوس ..

غزل : شكرا ، ممكن حضرتك تتفضل بقي ..

شهاب : مش قبل م اخد رقم خطيبتي مش انا قره عينك برضو ..

غزل : احنا هنهزر ..

شهاب : طيب ماشي اما اروح ل عم حامد بقي اناديه..

غزل : نينينيني مفكرني هخاف مثلا ..

شهاب : تدري انك غبيه قولي ليش ..

غزل : لي ..

شهاب : لأن حضرتك كاتبه رقمك علي الكارت بتاعك و دا كارت من كروتك اهو ..

غزل : هه دا رقم الشغل ..

شهاب : ومالو ميضرش برضو المهم نكلم الجميل ..

غزل : تصدق انك مشوفتش بربع جنيه تربيه ..

شهاب : م كفايه انتي هتربيني ..

غزل بضحك : لا والله ..

شهاب : اها مش خطيبتي بقي ..

غزل بصرمه : لا بقولك اي تروح تلعب بعيد عني مش فرح امك هوا ..

شهاب : فرح امي ؟ بتحسسيني أن بكلم عبدو صاحبي 

غزل : طب امشي بقي من قدامي يلا ..

شهاب : همشي بس هنتقابل تاني 

شهاب مشي فعلا وفضلت غزل لوحدها في المكتب ي تري بقي عمو حامد هيعمل فيها حاجه وإلا اييي الحوار  ؟

غزل رنت علي فون ندي عشان تشوفها تروحلها وإلا اي لقيت قومها مغلق قرارت تروح عند المول وترن عليها لحد م توصل ..

_______________

رهف هوا بتخبط علي مكتب تميم : ممكن ادخل ؟

تميم : اتفضلي ..

دخل سليم و رهف ل تميم ..

رهف : ممكن اعرف بقي ي تميم ازاي لاستاذ دا ياخد مكتبي ..

تميم : البشمهندس سليم جديد وانتي عملتلك مكتب تاني واحسن منه كمان ..

رهف : بس انا عايزه مكتبي مش عايزه واحد احسن منه ..

تميم : خلاص تقدر ي سليم تروح انت علي مكتبها الجديد تاخده ليك و مكتب رهف يرجعلها ..

سليم : بس انا مش هطلع منه ي بشمهندس ..

تميم : لا بقولكو اي انا مش رايقلكم روحو حلو مشاكلكم لوحدكم ..

سليم : طب انا عندي اقتراح ..

تميم : اتفضل قوله ..

سليم : ممكن انا والبشمهندسه نبقي في مكتب واحد اي رأيكم .

تميم : فكرا حلوه والله اي رايك ي رهف ..

رهف : مش موافقه ..

سليم : خلاص مفيش مكتب خالص ..

رهف بعصبيه : خلاص موافقه ..

سليم : م كان م لاول لازم تيجو بالعين الحمراء يعني ..

تميم وهوا واقف معاهم رنت عليه غزل..

غزل : الو ي تميم الحقني ..

تميم : في اي ي غزل خير ..

غزل : ندي مش لاقياه ..

تميم بعصبية : نعاااام انتي بتقولي اي ازاي مش لاقياها، وهيا طلعت أمتي اصلا من غير م تقولي و روحتو  فين 

غزل : هيا طلبت تنزل المول و روحت وصلتها وبعدين انا روحت مكتبي وكنت متفقه معاها أن اروح اقابلها ولكن ملقتهاش والفون بتاعها مغلق ..

تميم : خلاص روحي انتي البيت وانا هتصرف ..

غزل : تمام ..

سليم : في اي ي تميم ..

تميم : ف ان ندي مش لاقينها ..

سليم : و دا ازاي يحصل وهيا عندكم في البيت ..

تميم : اختك خرجت من غير م تستاذني ..

رهف : مش وقته يلا شوفو هتعملو اي ..

تميم : انا هنزل ادور عليها وانت كمان و هبلغ الشرطه كمان ومش هرجع البيت لحد م الاقيها…

سليم : طب يلا بينا ..

خرج تميم و سليم وكل واحد ركب عربيته عشان يدورو علي ندي ..

_______________

رهف رجعت البيت وعرفتهم ان ندي مش لاقيها وكلهم كانو قلقانين عليها جدااا بس صدمتهم كانت أكبر لما ريان رجع البيت ..

ريان : السلام عليكم ..

الجميع :وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ..

ريان : احب اعرفكم ب روان خطيبتي المستقبلية …

احمد  والد ريان : من غير م تقولنا كدا .

ريان : قولت اسبهالكم م فجأه …

روان : ازايك ي عمو ..

احمد : الله يخليكي ي بنتي ..

مريم والده روفان : طب بما أن ريان عايز يخطب كنت عايزه اقولكم أن روفان جايلها عريس وعايزاكم تبقو تقعدو معاه وتشوفوه ..

غزل : الف مبروك ي عروستي الناس اللي بيجيلها عرسان دي وانا هنا بايره ..

روفان وهيا الدموع في عيونها : الله يبارك فيكي ..

وبعدين استأذنت وخرجت برا الجنينه ..

خرجت فضلت تعيط أن ريان هيخطب غيرها وان مامتها عايزها تكون لحد تاني غيرهه اينعم هيا مش اعترفتله بحبها ليهه بس هيا بتحبه وبتحبه من زمان وكانت بتفهم تلمحاته بس كانت حابهه كلامه وحابهه انو بعترفلها وكلنا كدا او اي بنت علي الإطلاق بتحب لما يتقالها كلام حلو بتحس أنها بتتولد من جديد لما يكون الكلام من حد بتحبه ..

روفان فضلت واقفه والدموع علي عيونها ومشهد أنها لما قالت ل ريان كلمه جرحته بيتكرر قدام عنيها فضلت واقفه لحد م سمعت صوت من وراها بيقولها ..

ريان : متوافقيش علي العريس ..

ي تري هيكون ردها اي ؟

__________________

♡عند تميم ♡

تميم في وسط م هوا بيدور علي ندي تليفونه رن من شخص …

حسام : الحق مراتك قبل م ادمرهالك و اخليها تنتحر ..

تميم : وانت مين وتعرفها منين ، ويكون تقربلها وإلا هكون قاتلك ومريحك من الدنيا واللي فيها ..

حسام : وإلا تقدر تعمل اي حاجه ..

تميم : هتشوف …

حسام :..

قد يهمك أيضاً :-

  1. رواية روح الفهد الفصل الثالث عشر 13 - بقلم شهد حربي
  2. رواية روح الفهد الفصل العاشر 10 - بقلم شهد حربي
  3. رواية روح الفهد الفصل الحادي عشر 11 - بقلم شهد حربي
  4. رواية روح الفهد الفصل الثاني عشر 12 - بقلم شهد حربي
  5. رواية احببت الوجه الاخر الحلقة الواحد والثلاثون 30 بقلم اميرة احمد
  6. رواية احببت الوجه الاخر الحلقة الثلاثون 30 بقلم اميرة احمد
  7. رواية احببت الوجه الاخر الحلقة الثالثة والثلاثون 33 والأخيرة بقلم اميرة احمد

التعليقات

اترك رد