التخطي إلى المحتوى

  رواية قدر النسر الفصل الأول بقلم بسنت حسين العقاد

في مكان في اسيوط علي ضفة النيل يقف شاب وسيم حاد الملامح ينظر للمياه الصافية وهي تجري و يلمح بنت نايمة علي وشها في المياه يجري عليها يفوقها stop🚫

(صقر الاسيوطي شاب و سيم حاد الملامح عصبي جدا و حنين مع اخواتة وبيحبهم جدا و عنده 27 سنة)

جري عليها بيشوف نفسها

نسر:الحمد لله لسه فيها نفس

اتصل علي الدكتور واخدها علي قصر الاسيوطي

رباب:مين دي يا نسر و جيبها معاك ليه

(رباب عمت النسر حرباية اوي و بتكره كل الي في البيت )

نسر:ميخصكيش يا عمه ،واخدها و طلع اوضته

ميار:مين دي يا نسر (ميار الاسيوطي بنت في منتهة الجمال عندها24 سنة مخطوبة لابن عمها وقريبة من نسر جدا)

نسر:قص لها كل ما حدث

ميار:يا عيني دي تلاقي اهلها بيدوروا عليها

نسر:مش عارف

دخل جبل اخو نسر الصغير

جبل:نسر في دكتور تحت بيقول انك طلبتوا

نسر:اه خليه يطلع

دقايق و كان الدكتور داخل الغرفة

الدكتور كشف عليها و اداها حقنة

الدكتور:نسر بيه عايز حضرتك بره

نسر:اتفضل يا دكتور

الدكتور:للاسف يا نسر بيه الانسه مخبوطة علي دماغها و اعتقد انها تكون فقدت الذاكرة

نسر:يعني حضرتك عايز تقول لما تفوق مش هتبقي عارفة هي مين

الدكتور:ايوه وفي حاجة كمان اعتقد ان دي جريمة قتل لان مخبوطة علي دماغها و مرمية في النيل ولازم نبلغ البوليس

نسر:انت نسيت اني ظابط

الدكتور:علشان كده بقول لحضرتك

نسر:الي حصل دا يتمحي من ذاكرتك

الدكتور:بس يا نسر بيه…

نسر بحده:انا قولت كلمه

الدكتور:اوامرك استأذن انا

نسر دخل الاوضة يشوف البنت

نسر:هو انت ايه حكايتك

نسر نزل تحت و ناداه علي الجميع

عمة شاكر:في ايه يا ولدي(

نسر:انا عايز اقولكوا ان البنت الي فوق هتقعد معانا فترة

رباب:لا يا نسر انا متجبلهاش واصل

نسر:وانا هنا كبير البيت وانا الي قرر

رباب:و وجودها مش مترحب فيه هتقعادها غصب

ادهم:زي ما انتي وجودك مش مترحب فيه و قاعدة غصب(ادهم الاسيوطي شاب وسيم عنده 26سنة يحب الضحك و الهزار و خاطب ميار وماسك مصانع الاسيوطي)

شاكر:عيب يا ولدي الي بتقولة دا(نسيت اعرفكم شاكر الاسيوطي طيب و حنين اوي سنة 55 مريض وقاعد علي كرسي متحرك)

جبل:يا عمي ملهاش انها تدخل فب حاچة متخصهاش واصل(جبل الاسيوطي شاب وسيم مرح مبيقبلش رباب عنده 19 سنة في كليه هندسة)

لمي:مين دي يا نسر 

نسر:حكاه كل حاجة قدام العيلة

سمع صوت في الاوضة طلع اوضته يشوف البنت

في الاوضة 

البنت:اه اه انا فين انا مين اه

نسر:ازيك

البنت:انا فين

نسر:انا نسر الاسيوطي و انتي في قصر الاسيوطي

البنت:طب انا مين و اسمي ايه

نسر:هو انتي مش فاكرة

البنت:لا

نسر:انا لقيت علي ضفة النيل و حكالها

البنت مسكت دماغها:اه اههههه

الكل طلع

اتصلوا بالدكتور و بعد ما كشف عليها

الدكتور:نسر بيه لازم الانسه متتعرضش لاي صدمات لا ممكن تخسر حياتها

نسر: تمام يا دكتور

نسر دخل الاوضة بيوجه كلامه للبنت 

نسر:احمم انا اسف على الي جولتة وانتي هتقعدي معانا هنا لحد ما نلاقي اهلك

البنت:بس انا لازم امشي

نسر:تمشي فين وانتي متعرفيش حد هنا

البنت:انا لازم امشي علشان ادور على اهلي

نسر بغضب:وانا قولت هتجعدي

جبل:خلاص يا انسة اسمعي الكلام

البنت:بس..

ادهم:من غير بس احنا هندورلك علي اهلك

البنت:بجد

نسر:ايوه خلاص

ميرا:امم يعني هتجعدي و تبجي عاله علي ولاد خالي (ميرا بنت رباب عندها 22 سنة خدت دبلوم و قعدت جواها حقد من اي بنت وبتحب نسر)

تلقت صفعة قوية من نسر

نسر:لو هي تبجي عاله يبجي انتي ايه انطجي

ميرا:انا بنت عمتك يعني مش عاله

نسر مسكها من دراعها:طول ما ابوكي علي وش الدنيا وانتي جاعدة عند عيلة امك تبقي عاله

رباب:انت بتمد يدك هلي بنتي يا ولد صباح

نسر:ماتجبيش سيرة امي الله يرحمها هلي لسانك

ادهم:خلاص يا نسر تعال معايا

وقفة صوت البنت: استاذ نسر انا لازم امشي علشان مسمحش لحد يهيني

ميار:خلاص يا خيتي اهو جابلك حقك و متدقيش عاد

نسر:لو جيت و ملقتجيش هتشوفي مني وش تاني ومشي

جبل:مقلتليش بقا اسمك ايه يا عسل انتي

رقية:يا اهبل عم تقول فاقدة الذاكرة (رقية الاسيوطي اخت صقر من الاب عندها 16 سنة في ثانوي)

جبل:خلاص انا هسميكي هههه

البنت:ياتري انا اسمي ايه

جبل:انا هسميكي قدر

البنت:اشمعنا 

جبل:علشان تبقي قدري

البنت:ايه

جبل:علشان تبقي قدرنا يعني

رقية:امم وياترا انتي عندك كام سنة

البنت:مش عارفه

ميار:ممكن 19 او 18

رقية:اباي شكلك صغنن خالص

البنت:ما ممكن اكون اكبر

جبل:لا لا انشاء الله اصغر 

البنت:اشمعنا

جبل:عادي يعني

ميار:يتري انتي منين يا خيتي

رقية:هيأتك ولبسك و شعرك بيقولوا انك من مصر

البنت:هو احنا فين

جبل:في اسيوط

البنت:طب ما هيا اسيوط هيا مصر اكيد

جبل:لا قصدها انك من القاهرة

البنت:مش عارفة

ميرا:متجمعين عند النبي انشا الله

ميار:عايزة ايه عاد يا ميرا

ميرا:عايزة كل خير يا خيتي

حل الليل وقدر(خلاص بقا يا شباب بقا اسمها قدر) لسه في اوضة نسر دخل نسر الاوضة

قدر:احييه انت يا اخينا مش تخبط و لا علشان قاعدة عندكوا هتدخل كده عادي

نسر: انتي يا بت مش عايز صداع اياك

قدر:طب ما انت داخل الاوضة من غير ماتخبط و بعدين انا مش واحد صحبك ورفعت صباعها في وشه

نسر بغضب:صباعك دا لو اترفع في وشي تاني هقطعهولك

قدر:متقدرش

نسر:انتي يا بتاعة انتي مبحبش العند و بعدين دي …لسه هيكمل راحت قطعتة

قدر:اولا انا مش بتاعة وليا اسم ثانيا اطلع بره

نسر:وهه بتضرديني من اوضتي عاد

قدر:اوضتك

نسر بستهزاء:اه صحيح متشرفناش بأسمك

قدر:اححم انا اسفة معرفش ان دي اوضتك وانا اسمي قدر

نسر بصدمة:اسمك قدر

قدر:حاجة غريبة

نسر:معني كده انك افتكرتي كل حاچة ورجعتلك الذاكرة

قدر:امم لا

نسر:امال افتكرتي اسمك ازاي عاد

جبل من علي الباب:انا الي سمتها

نسر:يعني ايه

جبل:يعني انا سمتها قدر 

نسر:اشمعنا

جبل:علشان تبقي قدرنا

نسر:ولا انا مش مرتاحلك

قدر:طب ممكن تشوفلي مكان انام فيه يعني

جبل:انتي تؤمري

نسر:اولا شكلك مش محجبة ومينفعش تمشي بلبسك و شعرك كده في البيت دا لان فيه رجالة

قدر:هو ماله لبسي(كانت لابسه بنطلون اسود مقطوع من عند الركبة و جاكيت اسود كوتشي ابيض و تيشرت بنص ابيض)

نسر:يعني انتي كده لبسك عاجبك

قدر:مش عارفة بس لو انا لابسة كده اكيد دا لبسي

نسر:دلوق انتي في بيت الاسيوطي يعني تلبسي زي بقية البنات لبس واسع و حجاب فهمتي

قدر:حاضر وخدها ونزل

ابراهيم:ازيك يا نسر ومين دي(ابراهيم الاسيوطي طيب جدا بس و قت غضبة محدش يقدر يوقفة غير نسر وكل وقتة في شغلة اصل هو وادهم ماسكين المصانع وعنده 23 سنة)

نسر:هبقي اجولك بعدين المهم دلوك هاتلي اوراق الارض الي يمة الضفة

ابراهيم:حاضر

نسر خد قدر و راحوا اوضة بداخل البيت

مرت 6 شهور بمضايقة رباب و بنتها لقدر و بقيه العيلة الي بدأت تتعلق بقدر .

اه صح نسيت اوصفلكوا بطلنا و بطلتنا (قدر بنت جميلة وبيضة وقصيرة شعرها طويل وبتحب الهزار اوي و عنيدة بزيادة)

بطلنا(نسر الاسيوطي شاب وسيم اوي طويل قمحاوي شعرة كيرلي كده وقمر و زي ما قولنا عصبي و ه. كببر العيلة بعد عمه ابوة مات من تلت سنين و امه ماتت وهي بتولد جبل ورقية وسالم اخواتة من الام و هنعرف سالم بعدين

قد يهمك أيضاً :-

  1. رواية انتقام وعشق الفصل الخامس عشر 15 - بقلم اميرة محمود
  2. رواية يا انا يا هي (عشق الجاسر) الفصل الخامس 5 بقلم هاجر عبدالحليم
  3. رواية حبك نار الفصل التاسع عشر 19 بقلم اسماء الكاشف
  4. رواية غرام قلبي الفصل الأول 1 بقلم نبض القلب
  5. رواية غرام قلبي الفصل الثالث 3 بقلم نبض القلب
  6. رواية غرام قلبي الفصل الثاني 2 بقلم نبض القلب
  7. رواية غرام قلبي الفصل الرابع 4 بقلم نبض القلب

التعليقات

اترك رد