التخطي إلى المحتوى

 رواية ويبقى الامل الفص الاول 1 بقلم باسنت اشرف

_يا بنتي حرام عليكي دخلتي في ال 30 هتفضلي حابسة نفسك كتير 

_ قولتلك يا ماما انا مستحيل اتجوز تاني ابدا خلااص حرام عليكي مش هقدر 

_ خلاص يا رحيق اخواتك كلهم اتجوزوا وخلفوا و بقى ليهم كيان الا انت 

رحيق:  يا ماما ارجوكي متضغطيش علياا رجاءا 

اسماء :  لا يا رحيق النهاردة هتطلعي و هتقابلي العريس ومش هقبل اي اعذار فاهمة 

رحيق:  يوووة يا ماما سيبيني براحتي 

اسماء:  مش هقدر اسيبك خلاااص هو وراح لحالوا واتجوز وخلف خلااص مش هتوقفي حياتك علية عيشي حياتك ومتفضليش دافنة نفسك كده 

رحيق بدموع:  مش قادرة انسااه ابدا يا ماما مش قادرة خالص والله للاسف كنت بحبوا و مازلت بحبوا ومش هقدر احب غيرو 

اسماء:  لاا يا رحيق هتتجوزي وهتحبي عادي جداا 

رحيق:  انا زهقت يا ماما اعملي اللي يريحك 

اسماء:  افتكري اني مش هعمل حاجة غير لمصلحتك انت و بس 

** رحيق:  فتاه في مشارف الثلاثون من عمرها كانت متزوجة وتعشق زوجها ولكنة تركهاا من اربعة سنوات ومن وقتهاا وهي حزينة ولاا توافق على الزواج من اي شخص.**

***************************

غادة:  يلا يا بني جهز نفسك عشاان نروح نشوف العروسة النهاردة 

مالك:  ماشي يا ماما المهم تكون بنت كويسة وتااخد بالها من الولاد هو ده اللي انا عايزوا منهاا 

غادة:  بت زي الفل يا بني وان شاء يكون لكم الخير مع بعض 

مالك:  يارب يا امي فين الولاد 

غادة:  رحمة و عمر نايمين و قمر في اوضتهاا 

مالك: احم هيقعدوا هنا 

غادة:  ايوة يابني يعني هيروحوا فين ومعاهم منى مرات اخوك مش لوحدهم 

مالك:  ماشي يا ماما 

**مالك: رجل في مشارف الاربعين من عمرة لدية ثلاث اطفال و لهذا السبب يريد الزواج بعد طلااقة هو وزوجتة 

***************************

اسماء:  عارفة يا رحيق لو عملتي اي حركة او طفشتي العريس مش هسامحك ابدا ولاا انت بنتي ولا اعرفك 

رحيق:  ربناا يقدم اللي فية الخير 

اسماء:  ربناا يوفقك و يكتبلك الخير معاه ياارب 

اهو الباب بيخبط اكيد ابوكي جة من برة 

نور الدين:  السلام عليكم ازيك يا ام يوسف ازيك يا رحيق 

اسماء:  ازيك يا ابو يوسف يلاا اهل العريس قربوا يجو 

نور الدين:  ماشي يا سمسم متخافيش كل حاجة هتكون تمام وانت يا رحيق يا بنتي هدي اعصابك ونفسك وكل حاجة هتكون تماام ماشي 

رحيق:  ماشي يا بابا 

***************************

محمود:  طبعا حضرتك عارف احنا لية مش هنلاقي احسن من بنتك لابننا طبعا 

نور الدين:  واحنا شرف ليناا ان احنا نناسبكم طبعاا بس اهم حاجة العرسان 

غادة:  معلش نسيبهم مع بعض يتكلموا ويشوفوا في قبول بينهم ولا لا. 

اسماء:  انا بقول كده برضوا ولا اي يا ابو يوسف 

نور الدين:  تماام هنخرج احناا في الصالون خدوا راحتكم 

***************************

مالك:  مالك عندي 40 سنة بشتغل مهندس معماري كنت متجوز و معايا 3 اولاد رحمة و عمر وقمر انفصلناا انا وامهم لاسباب خاصة تحبي تعرفي حاجة تانية 

رحيق:  لاا انت هتتجوز عشان ولاادك عايز ام ليهم صح 

مالك:  اكيد و ده ميمنعش زوجة لياا تعيني على الحياة 

رحيق:  اللي في الخير يقدموا ربنا

مالك:  بأذن الله واتمنى توافقى ويكون لينا الخير مع بعض 

رحيق:  ربنا يقدم اللي فية الخير ش

يتبع…

قد يهمك أيضاً :-

  1. رواية ملكي أنا الفصل السابع والعشرون 27 بقلم سارة بكر
  2. رواية ملكي أنا الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم سارة بكر
  3. رواية عشق رعد الفصل الثاني 2 بقلم رحمة صقر
  4. رواية حياتي الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم توتة
  5. رواية حب خارج سيطرتي الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة أشرف
  6. رواية أقبلني كما أنا الفصل السادس عشر 16 بقلم فاطمة الزهراء
  7. رواية وردتي الشائكة الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم ميار خالد

التعليقات

اترك رد